Persisk prins och Kung-Fumästare

En vanlig fredag förvandlas bara sådär till en underbar filmkväll med goa vänner när någon får en idé.

Först såg vi en film baserad på ett spel, "Prince Of Persia - The Sands of Time"



Den uppfinningsrika Dastan (Jake Gyllenhall) är med sina två bröder ledare för den persiska armén, och när de intar den heliga staden Alamut kommer Dastan över en helig relik, en kniv med intressanta egenskaper. Han stöter också på den beryktade undersköna regenten över Alamut, prinsessan Tamina (Gemma Arterton). Kniven och Prinsessa drar in Dastan i ett vindlande äventyr med förräderi, romantik och förebådan om världens undergång. Allt försvåras dessutom av att han också blir efterlyst för mordet på sin far, Kungen.

Även om idén med en kniv som kan vrida tillbaka tiden (med hjälp av sand från en storm som är ekvivalent till syndafloden om den inte hålls på plats) är en aning absurd kan man efter ett tag koppla bort det och bara njuta av de otroliga knipor det får Dastan ur och den dynamiska relation som växer fram mellan honom och Tamina.

Att Idén kommer från ett spel dyker upp i form av Matrix-liknande frysningar och hisnande klättringsscener i stadsmiljö och labyrintvägar där ett felsteg slutar i en ond bråd död.

För alla som gillar spelen Price of Persia och Assassins Creed är denna film att rekomendera, och för alla som kan njuta av action eller romantik. helt enkelt en sevärd film för alla...

D D D D D D D D D D



Att gå vidare efter en sådan urladdning av både Adrenalin och Oxytocin är svårt, men när som för oss suget efter mer film blir för starkt går en film till ner lika bra. den här gången blev det "Kung-Fu Panda 2"



I den här uppföljaren måste Po (röst av Jack Black) och de fruktade fem ta sig an en hämdlysten påfågel med ett vapen som hotar att ta död på självaste Kung-Fun.
Samtidigt ställs Po inför en annan fara, sitt eget mystiska förflutna.

Denna barnfilmspaketerade historia om självuppfyllande och var man har sina rötter är både underhållande och rörande och det är sällan man lyckas så bra med något som när Po funnit sin inre frid och fångar glödande kanonkulor i sina händer för att sedan förstöra en hel flotta med dem.

Kung Fu Panda har samlat många fina namn, Jackie Chan (Apa), Angelina Jolie (Tigrinnan), Dustin Hoffman (Shifu) och Lucy Liu (Viper), för att nämna några, och med en sådan briljant idé är det svårt att inte älska filmen.

D D D D D D D D D D
1 Sebastian Telon:

skriven

Har du gjort recensionerna? Gillar dem även om de både är lite för korta för att vara "professionella" (tycker inte att de behövs). Pga. di recension av "Prince of Persia" så kollade jag den och blev positivt överaskad.



Har en del kommentarer dock, du sa att knifen som kunde vrida tiden tillbaka var absurd och jag lände att du var lite nagativ om det.Men brukar inte filmer handla om något övernaturligt som inte går att förklara.



Vill också tilläga att Kung Fu Panda var en väldigt bra film som lyckats med att kombinera humor, action, sorg, faderskap, vänskap och utveckling (tänker speciellt på tigerinnas utveckling) till något som alla kan uppskatta.



hahaha, var inte riktigt meningen med att skriva så här långt men jag tror att du uppskattar sådana här diskussioner, speciellt på din blogg ;)



//Bless

2 DCB:

skriven

Ja, det är jag som skriver recensionerna, och det är tanken att de ska vara kortare och mer rakt på sak än de så kallade "professionella".

Min tanke är att jag som är så intresserad av film och tycker mig vara en minivetare på ämnet vill dela med mig av bra filmer. kul att se att någon läser dem :).

3 dcritic:

skriven

Har nu sett prince of persia...måste säga att b är ordet som jag kom att tänka på mest när jag såg den... knivstriden var bra, men resten verkar njaa..."we make our own destiny"...tror de citerar en annan b film som utspelades i öknen("The scorpion king")
hmmm...för övrigt så kom jag på en rolig idee! Om du ger betyg med första bokstaven i ditt efternamn istället för ditt förnamn, så rättfärdigar det argumentet om att betyget inte är allt än mer! :p

MVHH

Svar: det där sista låter lite osammanhängande, kan inte förstå vad du menar...men tack för idéerna, jag är just i ett stadie där jag oreviderar och förbättrar mitt system, kanske inte just åt det hållet du tänker dig, men vissa förändringar här kommer dyka upp.
David Bergfors

4 dcritic:

skriven

första bokstaven i ditt efternamn e b! Så man skulle kunda fråga hur många b filmen fick eller kanske hur b var filmen!?
För övrigt så tror jag att det finns en faktor som avslöjar att filmen verkligen var b...nämnligen Ben Kingsly...tror att enda filmen som inte är b med honom i skulle vara "Ghandi" där han spelar...wait for it...Ghandi! Annars verkar han vara en signatur för dålig film!

MVHH

Svar: haha! det ligger nog någonting i det om man ser till hans senaste filmer, jag tänker speciellt på The Dictator, men jag skulle aldrig kalla Shindler's List för B...
David Bergfors

Kommentera här: