69. The Dark Knight Rises

Nu var det åter igen dags för bio, den här gången blev det action i form av cool mörk superhjälte
"The Dark Knight Rises"
 
 
Åtta år har gått sedan den förra filmens händelser (The Dark Knight, jag återkommer med recension senare)
och ingen har sett Batman sedan dess. Inte heller har många sett till Bruce Wayne (Christian Bale), som håller sig inomhus och lämnar sällan sitt sovrum. När en juveltjuv lyckas bryta sig in i hans kassaskåp och sno hans mors pärlhalsband spritter det däremot till i de gamla brottsbekämparmusklerna.
Det hjälper också att Selina (Anne Hathaway) egentligen var ute efter Bruces fingeravtryck och en ny och mäktig ond figur lurar i Gothams kloaker, Bane (Tom Hardy).
Till sin hjälp har batman som vanligt Gordon (Gary Oldman), polischefen, och sin go-to guy Felix (Morgan Freeman). Ny för vändan är den unge poliskonstapeln Blake (Joseph Gordon-Levitt) och Miranda (Marion Cotillard) båda med en hemlighet gömd någonstans, och båda det gemensamma att de har ett taget namn...

Med i filmen har vi såklart Alfred (Michael Caine) men också Christopher Judge, känd som Teal'c från Stargate, ett för mig trevligt återseende.
 
Ni som känner mig vet hur svårt jag har för att se en film ur en serie fristående, men Dark Knight Rises står för sig själv lika väl som den är den avslutande filmen i en lika mäktigt stor som mörk trilogi om Gothams maskerade väktare. Jag är riktigt svag för de där starka och självsäkra kvinnorna, även om den här råkar vara en aningen skurkaktig i början så har Selina den där fräcka spydigheten som jag bara älskar, ni vet ju hur Catwoman är.
även om jag tycker stämningen är lite för dyster så är det ett mycket starkt manus av Jonathan Nolan och en maffig gestaltning av Christopher Nolan. Därtill ett slut som verkligen satte ett brett leende på mina läppar.
 
D D D D D D D D D D
1 dcritic:

skriven

Den här filmen gör mig fortfarande arg... tycker att andra generationen borde slåss mot andra generation... filmer som de här borde inte sträcka sig över en så stor tidsperiod...kanske hade varit bättre om de gjort 2 filmer...men du vet finns ju inga bra filmer som slutar med ett olyckliga to be continued, som blivit väldigt stora...(SW e5, Matrix reloaded)
och som sagt batmans röst...Om de verkligen satsar på att göra batman mer seriös så borde de kanske inte försöka imponera oss med "HANS RÖST ÄR MÖRK! DET E FET KOOLT YO!". Eller kanske finns den delen med för att filmen ska tilltala 7-åringar...
Anne hathaway...Scenen där hon får höra att belöningen hon ville ha inte finns och ilskan som föll ut över hennes ansikte förstörde charmen med rollen för mig... vet ej om det var dåligt spelat eller att jag bara inte gillar den minen... Kändes som hennes ansikte inte hörde hemma i filmen efter det...
Action fanns det kanske i filmen, men inget som riktigt satte sig på minnet... kanske att jag fick några men av kloak-scenen... Samma skip-to-the-action-all-that-matters-are-the-kills som i rambo! Tyckte inte om det då och tycker inte om det nu! Jag vill se hela bilden och inte bara: "Jag var backom det här vattenfallet och döda den här killen medan han gick förbi!" hur vet man att han ska gå förbi där! vem är den här killen? varifrån kom han innan han gick förbi vattenfallet! var var de andra vakterna? Scenen i batman kanske inte är identisk, men det påminde mig om scenen ur rambo...ramdo-kill-scener...och för att mata min ilska ännu mer så verkades dessa scener uppskattas av personerna på sätte 96 o 97! kanske är det sådant man stör sig på när man blir äldre...eller så är det bara jag som är för seg för att följa med i sånna scener...
och som sagt var jag inte nöjd med det straff skurkarna fick...
Slutet av filmen kunde varit bättre också... de säger först: Var det så? Det kanske inte var så? det är nog inte så? Nej det är defintivt inte så! seriöst behöver man bekräfta något 3 gånger? Och om man nu ska göra det varför börja med ett kanske? Är det för att man ska kunna stänga av filmen där och tänka: Ha jag gjorde den bättre än vad den egentligen är eller? Det hade irriterat mig men det mest konstärliga slutet hade varit om den hade slutat med andra bekräftelse...utan den första!
Till min besvikelse var det inte sean connery som gjorde rösten till Bane...undrar om det är han själv...hur som helst ta en titt på hans bild på imdb! Han behövde nog den där masken...ser annars ut att var en fet trevlig eller rolig man! typ "vi ska slakta hela stan, men jag måste hjälpa min granne att få ner sin katt från trädet först..." :p

MVHH

Kommentera här: