51. No Strings Attached

Den här filmen har legat på min hårddisk ett bra tag, men nu var det dags att rensa lite där, "No strings Attached"
(Jag måste säga att jag inte står för nedladdning av filmer, jag rekomenderar starkt att köpa eller hyra film.)



Emma Kurtzman (Natalie Portman) och Adam Franklin (Ashton Kutcher) har stött på varann vid olika tillfällen i livet. Som fjortonåringar var de på samma sommarkollo (unga Emma och Adam spelade av Stefanie Scott respektive Dylan Hayes) de möttes igen tio år senare på en fest i college (där Adam blev medbjuden till Emmas faders begravning) och sedan fyra år senare på en marknad i LA, där de utbytte kontaktinformation och beslöt sig att träffas någon gång. Ett år har gått sedan dess och Adam är nu singel och jobbar som producentassistent på en TV-serie (något som påminner mycket om en av mina favoriter, Glee). Hans far, Alvin (Kevin Kline) en lyckad manusförfattare, har något viktigt att berätta för sin son vilket visar sig vara att Alvin dejtar Adams före detta flickvän.
Helt förstummad beslutar sig Adam att ringa alla sina kvinnliga kontakter på sin telefon tills han får tag i någon som vill ha sex med honom. Bakfull och helt naken vaknar Adam upp morgonen efter i en okänd lägenhet och möter dess fyra inneboende en efter en, den sista visar sig vara Emma som berättar för honom hur han kom dit.
Känslomässigt ärrad som Emma är kommer de överens om att de ska hoppa över allt som ett förhållande innebär, förutom sexet.

Denna enkla romantiska komedi utforskar om man verkligen kan endast vara "knullkompisar", vi börjar med det bestämda uttalandet från fjortonåriga Emma att "people aren't made to be together forever" och jobbar oss därifrån. även om det finns ett ton romantik har vi lika mycket komedi, speciellt i scenen där Adam vankar upp i Emmas och hennes kollegors lägenhet och han inte vet vem han legat med. "jag visste inte att min kropp kunde tåla så mycket smärta, eller att jag skulle tycka om det" är bara ett av citaten från denna magvridande scen, vilken är följd av den kanske kortaste och mest komiska sexscenen jag någonsin sett. Även om jag fortfarande ser Portman som Amidala från Star Wars och Kutcher som Kelso från That 70's Show, kan jag glömma deras gamla karaktärer för ett tag i deras nya. Fullproppad med skruvade personer, rappa skämt, lesbiska servitriser, och en mängd av de där fåniga/gulliga dialogerna som jag bara älskar kan jag inget annat än älska denna fina historia och det fantastiska berättandet, även om jag inte står för de omoraliska bitarna. för mig gäller inget sex utanför äktenskapet.

Med den moraliska kakan vill jag tacka för mig för den här gången, jag hoppas vi ses snart igen!

D D D D D D D D D D
1 dcritic:

skriven

Inget om skådespelarnas talag? Inget om regisörens arbete att berätta en historia? lite på pekande om storyn...som manusförfattaren har jobbat med, men du har inte nämnt honom vid namn...så kortfattat är detta en film med fel moral, men smarta one-liners? Eller det kanske är att ta i...antar att det bygger till en romatisk-film i slutet precis som "Ghost of Girlfriends past"(bra film, hyr eller köp om du hittar för ett bra pris)

Har du sett Planet terror? Bra sex-scene i den med(SPOILER WARNING!!!SPOILER WARNING!!!SPOILER WARNING!!!REEL MISSING!!!SPOILER WARNING!!!SPOILER WARNING!!!) samt "shot em up"(också en film du kanske borde sett hört att bra skådespelare spelar dåliga skådespelare i den :P)



MVHH

2 DCB:

skriven

"Även om jag fortfarande ser Portman som Amidala från Star Wars och Kutcher som Kelso från That 70's Show, kan jag glömma deras gamla karaktärer för ett tag i deras nya." detta skulle jag vilja påstå är något om skådespelarnas talang, då kontentan i en skådespelares arbete är att göra en trovärdig karaktär.

Självklart är det så att den "bygger till en romantisk film i slutet", annars skulle den inte vara lika bra. (tog inte med det p.g.a. spoilerrisk.)



Ha det gott så ses vi

//DCB

3 dcritic:

skriven

hmm...väldigt vagt dock...är det kropps-språk eller ansikts yttryck som gör dem troliga eller kanske bara tonläggena den användet...

man vet aldrig om en film övergår till romatik...the break up gjorde aldrig det tyckte jag...

för övrigt verkar du fått konkurrans:

http://www.youtube.com/watch?v=SrPn_RApXiQ&feature=g-all-u



MVHH

4 DCB:

skriven

Hur ofta läser du recensioner? Det är alltid vagt om skådespelarna. (och tänk på stavningen hädanefter, detta börjar bli fånigt) Jag är knappast den ende som recenserar film, och jag lär knappast bli den siste, Jag är inte ute efter någon form av ensamrätt.

5 dcritic:

skriven

inte så ofta...typ ditt fel...

fast är det alltid en skådespelare som recenserar? Ditt yrke, så tycker du bör vet grejor om det...(ska försöka ta en titt på min satvning men hur stvaar man grejor egentligen? obs ej grejer :P)

...och jag som trodde att all skådespelare ville vara "the center of the universe" :P



MVHH

Kommentera här: