55. The Prestige

I vanliga fall brukar jag skriva så fort jag kan, men jag var faktiskt trött när jag kom hem 3 i går kväll, så det är en 12 timmars försening på den här filmen... "The Prestige"



Robert Angier (Hugh Jackman) och Alfred Borden (Christian Bale) är två unga assistenter till samma Illusionist i London i slutet av 1800-talet, båda har stora planer för sina egna karriärer. Men när ett trick går fel splittras den spirande vänskapen och ersätts av hat emellan dem och båda gör sitt yttersta att bräcka den andre.

Den här filmen ska inte tas lätt, den ligger bland de där "intellektuella" filmerna som kräver att man är med på noterna och tittar aktivt, annars fattar man ingenting, lite som Inception. Roberts och Alfreds rivalitet är inte den harmlösa typen utan skadar inte bara dem själva utan även deras nära och kära.
Att göra en film om illusionister i en värld där vetenskap fortfarande betraktas med vissa mått som magi är en intressant tanke, och Christian Bale och Hugh Jackman gör riktigt fina arbeten med karaktärerna och de får hjälp av andra spännande namn såsom Michael Caine som Cutter och Scarlett Johansson som Olivia.

Det här är en bra gjord film som skapar förundring, både med sina trick och de dubbla tillbakablickarna, men det är just de som störde mig. Visserligen var det en del av själva filmens illusion, att börja nära slutet av historien och sedan jobba sig tillbaka dit från början, men jag fann det en aning störande. Visst var det kul att vara smart och leka detektiv, lägga pusslet till mysteriet när nya bitar dör upp, men allt falskspel och kaoset i deras liv var lite för olustigt för mig. men oavsett vad jag tycker måste jag tacka Christopher Nolan för ett bra arbete.

D D D D D D D D D D
1 dcritic:

skriven

överskattad film!...jag e också trött...så vem var mest övertygande i sin roll här?

MVHH

Kommentera här: