56. Benny & Joon

dcritic är inte bara en hejare på att kommentera mina recensioner, han kommer ibland med en film han tycker jag ska se. Tyvärr tar det ett tag innan jag tar mig i kragen och faktiskt ser filmerna han väljer ut åt mig. Men som det sägs, den som väntar på något gott väntar aldrig för länge: "Benny & Joon"


Benjamin 'Benny' Pearl (Aidan Quinn) har efter sina föräldrars bortgång tagit hand om den lite psykiskt instabile lillasystern Juniper 'Joon' Pearl (Mary Stuart Masterson). Fullt upptagen med att driva en bilverkstad och ta hand om sin syster som formligen tuggar sig igenom hemhjälperskor hinner han inte märka att hans liv håller på att glida honom förbi. När Joon ger sig in i ett pokerspel med några av Bennys vänner förlorar hon, priset blir att ta hand om vinnarens kusin, Sam (Johnny Depp). Sams konstiga upptåg och lustiga uppförande visar sig vara ett fint tillägg till Joons måleri och skarpa intellekt och tillsammans med Benny och Ruthie (Julianne Moore) får vi hänga med på en resa där vi undersöker vad livet handlar om.

Sams lustiga upptåg är en sann frisk fläkt för det stagnerade livet i syskonen Pearls liv, hans unika metod att göra toast med ett strykjärn eller potatismos är bara några exempel på hans speciella idéer. om det inte skulle räcka med hans kulinariska kunskaper kan han liva upp stämningen med lite akrobatik i parken eller på restaurangen.
Alla dessa koreograferade stunt av Dan Kamin fick mig att skratta högt, det var hysteriskt kul. Här visas varför Depp är en riktigt bra skådespelare.
Men allt var inte bara komedi, för här har vi även drama och romantik, kort sagt en riktigt bra film.

D D D D D D D D D D
1 dcritic:

skriven

Kul att du tyckte om den! ah och du har även lagt märke till Julianne Moores närvaro! Bra gjort!
Så går jag för långt när jag säger att detta är den bästa filmen med depp i?

MVHH

Svar: Jag kan inte riktigt uttrycka mig om det, hela filmen besegrar ju Priates, men Jack Sparrow är ändå en favoritkaraktär.Kan ju inte riktigt uttrycka mig då jag inte riktigt minns Chocolat och har ännu inte sett Dark Shadows
David Bergfors

Kommentera här: