57. Stargate

"Stargate"



år 1994 får Dr. Daniel Jackson (James Spader) en möjlighet att bevisa sin teori att egyptens pyramider inte byggdes av egyptierna, i alla fall inte när man tror. Ett fynd som gjordes 1928 på Gizaplatån av ett gäng svenska arkeologer ger upphov till en militär operation att Dechiffera några mystiska stenplattor som täckte en en stor ring.
Daniel förs till en raketsilo under Creek mountain där stenarna och ringen befinner sig, och bara två veckor senare har han hittat lösningen som resten av teamet inte knäckt på två år.
Här möter vi även Jack O'Neill (Kurt Russel), en militär som blivit självdestruktiv efter att ha förlorat sin son.
Dessa skickas på ett uppdrag igenom det maskhål ringen skapar till en annan planet, uppdraget är att utvärdera eventuella hot som kan komma ifrån denna manick och sedan resa hem igen. Men "ödet" verkar vilja annat och vår patrull stöter på en stad med människor som påminner en del om fortidens egyptier...

Den här filmen blev startskottet för en över tio år lång era med olika TV-serier och filmer i denna spännande alternativa värld, där maskhål och resor igenom både tid och rum, ja tekniskt sett alla våra teorier och kunskaper om hur kosmos fungerar utmanas och ställs på ända. I den första TV-serien (Stargate SG-1, 1997-2007) spelas rollerna son O'Neill och Jackson istället av Richard Dean Anderson (herr McGyver) respektive Michael Shanks, en av mina favoriter. anledningen till att jag tar upp detta är för att jag absolut älskar TV-serierna, SG-1, Atlantis och Universe, men nu åter till filmen.

Filmen skiljer sig lite från serierna i den aspekten att fokus ligger mer på upplevelsen att möta en helt främmande kultur, och inte som serierna att utforska och förstå den. Främst möter vi detta i det främmande språket, hälften av det som sägs är på ett okänt språk som vi inte får textat, så mycket av dialogen går helt förlorad, (vet inte om det är meningen eller om det bara var min version som saknade textningen)
En liten rolig detalj är den svenska som man helt plötsligt får höra i början av filmen, även om den är lite otydlig pga att det är amerikaner som försöker prata svenska kan man ändå höra vad de säger.

Jag försöker att se den här filmen som den fristående film den är, men jag lyckas inte skaka av mig skillnaderna frånden här filmen och resten av Stargate-verken. kanske är det budgetskillnad eller bara teknikutveckling, men jag blir inte övertygad av den här filmen.

D D D D D D D D D D
1 dcritic:

skriven

kul att du har tittat på den här klassiken! Ett tag sedan jag såg den, så minns inte riktigt vad jag tyckte... vet att jag tycker om sättet de dödar presidenten i slutet!
Inte jätte förtjust i egyptiska stilen...en av nackdelarna i stargåte enligt mig...
Så vem är mest Jack O'Neal för dig? Mcgyver eller Kurt Russel?

MVHH

Svar: Det är helt klart Richard Dean Anderson. Åtta år av TV-serier väger helt klart tyngre, och så gillar jag hans tolkning mer. Han är mindre "dum", inga cigaretter och mindre nedstämd.
David Bergfors

Kommentera här: