58. Stargate - The Ark Of Truth

Jag vet att det var tre dagar sedan jag sist såg en film, men jag har haft fullt upp. Ändå har det kännts som om jag svikit er läsare. Men nu är vi tillbaka och här kommer andra filmen i Stargate-serien.
 "Stargate: The Ark Of Truth"
 
 
Vi har hoppat framåt i tiden lite, fjorton år för att vara exakt. Under den här tiden har Stagate SG1 (serien) haft sina år och tagit historien från en planet till en hel galax och vidare till hela universum. I tidslinjen strider vår galax med Stargate Command i spetsen mot en främmande galax, bebodd av människor underkuvade av "upphöjda" varelser kallade Ori. Dessa är förintade men deras präster och efterföljare är fortfarande fast beslutna att fullfölja korståget mot Vintergatan för att underkuva alla under Oris makt. I jakt efter en lösning möter vi våra kära hjältar från serien, SG-1 teamet: Cameron Mitchell (Ben Browder), Samatha Carter (Amanda Tapping), Teal'c (Christopher Judge), Daniel Jackson (Michael Shanks) och Vala Mal Doran (Claudia Black)
De har just grävt fram en stor låda i en ruinstad som de hoppas innehåller The ark of truth när de blir omringade av soldater och ställda inför Ori's härförare (som har ett förflutet med Vala, vilket är en annan historia.) Med ett knep av teamet lyckas de övertala Tomin (Tim Guinee) att Ori är en bluff och kommer på så sätt ur knipan med en ny bundsförvant. Tomin kommer med nya rön om arken och tillsammans ger de sig iväg till Oris hemgalax för att hitta den.
 
The Ark Of Truth har samma känsla som serien och fortsätter den stora episka berättelsen satt i den alternativa verkligheten. Här möter vi inte bara den senaste fienden i serien utan även spöken från förr (fruktansvärda robotar som förökar sig själva) och så slänger vi in några nya trick, som en Zombie.
Som vanligt har Stargate Command inte bara yttre hot att tampas med utan förföljs av illasinnade paragrafridande byråkrater, för att inte glömma den typiska Bad-guy-attityden från fiendeofficeren. Såklart har vi även den typiska räddningen i den klassiska grevens tid, den där perfekta timingen som är så klassisk för alla Stargateavsnitt som gör att jag bara vill se om hela seriebunten. (totalt 17 säsonger och 354 avsnitt på 3 serier)
 
P.S. jag får ju inte glömma att nämna (Morena Baccarin) Adria som filmens superskurk (Morena figurerar som superskurk även i senaste upplagan av V)
 
D D D D D D D D D D
 
1 dcritic:

skriven

hmm...förvånad över att se dig ge denna film ett så högt betyg i jämnförelse med orginalet som hade en bra "scen"...tydligen så minns jag inte den här filmen speciellt väl...zombie? Replicators? minns typ slutet och att scenen i början var lite väl uppenbart en...(kommer inte ihåg ordet...scenen e i allafall uppenbarligen inte inspelad i en riktig öken/ruin utan i en studio...smärtsamt uppenbart har jag för mig...nästan lika smärtsamt som att inte minnas ett ord...)
själv tror jag tycker om orginal filmen mer...kanske för att jag sett mindre av serien...

MVHH

Svar: Kan det vara kuliss du menar? *originalfilmen stavas det (akta särskrivningarna)
David Bergfors

Kommentera här: