Jerry Maguire

Den här filmen har legat på mitt skrivbord i några veckor nu. Utlånad till mig av en kompis som sporrar mig att ständigt göra bättre, kunna mer och utveckla mig. Men trots det och trots att jag redan fastställt att de filmer som jag förväntar mig minst av är de som jag får ut mest ur, har det tagit lång tid innan jag stoppade filmen i DVD-läsaren. "Jerry Maguire"


Jerry Maguire (Tom Cruise) är en sportsagent på ett megaföretag, men när han en natt med lite för mycket dricka skriver ett PM som uppmanar företaget att minska kostnaderna och tänka mer på klienten finner han sig plötsligt utan jobb.
Med sig från företaget får han Dorothy Body (Renée Zellweger), en tafatt ensamstående mamma och en enda klient, Rod Tidwell (Cuba Gooding Jr.).
Med sin nyvunna tanke om en mer omsorgsfull agent sätter han igång med en resa som tar honom på en mängd olika vägar, som inte blir mindre krokig när han träffar Dorothys lille son Ray (Jonathan Lipnicki).

Att dramat kretsar kring ett yrkesliv runt något så främmande för mig som sport berör mig inte, för mellan skratten i de olika konstiga och pinsamma scenerna som Zellweger gör så bra finner vi hjärtskärande och nerverande sekvenser som en mellan Ray och Jerry, eller Jerrys gripande tal till Dorothy mot slutet, där han citerar en kommentar från början av filmen; "You complete me".
För det är inte bara berättelsen om en man som krossas men lyckas resa sig upp igen, starkare än förut, vi får ta del av, utan även om de olika personer han får hjälp och stöd av, vänner för livet och en kärlek som kan bygga över alla gap.

D D D D D D D D D D
1 dcritic:

skriven

Tror att "Show me the money" och "Shut up! You had me at Hello." är de mest kända citaten i filmen. Den första talas om i en av austin powers filmerna och den andra parodiseras i Team America och i ett avsnitt american dad...



För övrigt så handlar den här filmen om omvändelse för mig. Jerry gör sitt jobb som en känslolös "agent" tills han en dag inser vad han har blivit och vänder om...sen fortsätter filmen i för sig...



MVHH

2 DCB:

skriven

Filmen börjar med omvändelse, och fortsätter sedan om livet efteråt, men du har inte fel.

Här går det ju att dra många paraleller till livet som kristen, då vi efter omvändelse finner att "resten av världen" vänder sig helt mot oss. Men det är ju inte riktigt bullseye där, då han ser det som ett misstag som förstör hans liv.

Kommentera här: