Highlander

Känner ni till den gamla berättelsen om Connor MacLeod? Han är även känd som "Highlander"
 
 
År 1541 i det skotska höglandet möter Connor MacLeod (Christopher Lambert) en främmande man vid namn Juan Sanchez Villa-Lobos Ramirez (Shean Connery). Ramirez berättar för MacLeod om deras sällsamma öde att leva för evigt, han berättar också att det kommer komma en tid då de få som lever så kommer att strida till siste man och Ramirez börjar träna MacLeod inför det som komma skall, för det kan bara finnas en.
Mer än fyra hundra år senare (året är nu 1985) är det nu dags för den sista striden, vilken äger rum i New Yorks gränder, där MacLeod nu lever som antikhandlaren Nash. När huvudlösa kroppar dyker upp i gränderna kopplas polisen in och kriminalteknikern Brenda Wyatt (Roxanne Heart) kopplas in...
Som skurken i filmen finner vi Clancy Brown, rösten bakom bland annat parallax i "Green Lantern"
 
Det kanske bara är jag, men en del av sekvenserna i den här filmen ter sig ganska fåniga, som att det enda sättet att döda en annan odödlig är halshuggning med svärd, eller att den snygga och intelligenta kriminalteknikern som hamnar på fallet bara råkar vara svärdentusiast och sedan helt plötsligt faller pladask för den huvudmisstänkte MacLeod? Eller de brutala poliserna och de släpphända och nästan inkompetenta Komisarierna.
Och Specialeffekterna var säkert väldigt imponerande för sådär tjugo år sedan, när skycam var något nytt.
Men det finns vissa ljusare bitar, som en galning som leker chicken-race på NY's gator, eller när MacLeod tar sig vatten över huvudet under träningen, kanske också den pompösa Ramirez påfågelmantel är värd en liten notering, man kan tänka sig att han efter 2437 år borde ha anammat en aningen snyggare stil.
Som vanligt i äldre filmer finner vi en god sensmoral som i det här fallet handlar om att bekämpa fienden med Hjärta, tro och stål, men jag vet inte vad jag ska tycka om den högst naturalistiska gestaltningen av sexscener eller "priset" som väntade segraren.
 
Jag vill minnas att jag tyckte om det jag såg av TV-serien som var en spin-off av den här filmen, men just nu känns filmen bara fånig, dock bör respekt ges för hur populär den var på sin tid.
 
D D D D D D D D D D
1 dcritic:

skriven

Som sagt...typ som vampyrer fast ändå inte! :p
Tyckte du att Taxi-scenen var bra gjord? jag antar att den är det om man inte tittar på vad som händer utanför bilen på klippen med skådespelarna i...ser inte ut att gå så fort då...
Du missade en viktig detalj med filmen: Musiken!!!
btw: vart to fireproof vägen?

MVHH

Svar: Fireproof ligger där den ska. Nu är jag ganska besviken på mig själv, jag gjorde anteckningar både en och två gånger och ändå glömmer jag att nämna att musiken bidragits av Queen!
Taxiscen skulle jag nog inte kalla den, men jag lade märke till att i en sekvens tycks bilen stå still (och har du sett skyltdockehuvudet som sprängs i sista sekvenserna av "the quickening"?)
David Bergfors

2 dcritic:

skriven

mmm...lånade den här till dig för att det är lite av en klassiker...du verkar inte gilla klassiker! XD
Sen är det ju sant som du säger att effekterna är något föråldrade...Även om jag måste säga att övergångarna från nuet till 1500-talet är rätt fina!
"There can only be one"

MVHH

Svar: scenövergångarna visar på hur enkla gamla knep fortfarande ibland är de bästa metoderna.Just den här klassikern gillade jag inte så värst mycket, men det finns andra som jag tycker om!
David Bergfors

Kommentera här: