70. RED

Jag var sugen på lite action idag, så det blev en film jag gillar lite extra mycket. "RED"
 
 
Frank Moses (Bruce Willis) är en numera pensionerad CIA agent som försöker leva ett stilla liv, hans enda ljusa stund är när han kan ringa upp Sarah Ross (Mary-Louise Parker), hans representant på pensionskontoret och klaga på att de där checkarna inte kommer.
När någon skickar Agenturen efter honom och andra personer i hans gamla grupp inser han att Sarah ligger i farozonen med, tillsammans med henne söker han upp sina gamla vapendragare: den intelligente och påhittige Joe (Morgan Freeman), den vapenglade och smått galne Marvin (John Malkovich) och den charmanta och likväl dödliga Victoria (Helen Mirren). Hack i häl på Franks gäng är en av CIA's nya stjärnor, William Cooper (Karl Urban), men han kommer snart inse varför dessa märkts som R.E.D. (Retired, Extremely Dangerous), för de här gamla rävarna kan fortfarande.
 
Ni kanske har sett Knight and Day, i likhet med denna har vi en intet ont anande "oskyldig kvinna" som blir indragen i något stort äventyr, och liksom där tas vi med på en häpnadsväckande resa. Sarahs förtjusning kan bäst beskrivas med ett citat:
Sarah: "So what is the punishment for this, what we are doing?"
Frank: "Death, or life in prison."
Sarah: "Awesome!"
 
Om du som jag gillar stundtals vettvilliga actionscener med saker som exploderar och stora gevär som spottar kulor varvat med vitsiga kommentarer och snabba och spydiga replikskiften där både frågan och svaret får dig att skratta högt så är det här en film för dig. Humor och action blandat med en gnutta romantik och vi har en härlig blandning, om än inte så originell. men tro mig, när du ser Bruce Willis kliva ur en roterande bil samtidigt som han drar en pistol kan du inte annat än bli hänförd, kolla bara!
 
D D D D D D D D D D
1 dcritic:

skriven

Nej! vägrar tro att den här filmen är bra! kollade på scenen du talade om och kände att det såg nästan ut som bilen phasa igenom honom! kanske en visuell miss eller så såg jag fel! Idéen med scenen påminer mig om något jag läste ur en kalle anka tidning när jag var liten där kalle landar ett plan på en klippa så att den precis inte faller ner. funderad på om det inte är möjligt att pusha gränsen lite till och det verkar var idéen med scenen här med. Imponerar mig inte och hänför mig inte, men jag såg viserligen bara ett klipp och inte scenen i sitt sammanhang där den kunde ha imponerat mig om den varit oväntad...to late for that...
och nej jag har inte sett Knight and day! finns det några äldre filmer av den typen...du vet jag e gamal..jag menar lite retro av mig...

MVHH

Svar: Vad har du för något emot ny film?, det känns som om allt yngre än 5-6 år enligt dig är skit! Ja, inget är direkt nydanande, som Salomo sade redan för tre tusen år sedan: "Inget nytt under solen", men jag tycker ändå att du är lite för konservatorisk. skulle vi stannat med Clint Eastwood då?
David Bergfors

2 dcritic:

skriven

ja du vet alla nya filmer har ett stort fel...de är nya! :p Men de är bara nya nu! Imorgon är de gamla och bortglömda! Det är sant att jag är emot nya filmer, men det finns filmer som scott pilgrim vs the world och amazing spiderman som jag trotts mina fördomar mot nya filmer måste medge att de är bra!
Var det inte predikaren?... eller var salomo predikaren...??

MVHH

Svar: Du som är så gammal måste väl ändå känna till att den främsta teorin om vem som var predikaren faktiskt är Salomo? var är din utbildning?
David Bergfors

Kommentera här: