Pocahontas, Disney #33

Disney har gjort många filmer, men är det någon av dem som jag vill minnas speciellt är det "Pocahontas"



En tidlös saga om kulturkrock i 1600-talets nordamerika, En egensinnig hövdingadotter och en äventyrslysten ung man nästan snubblar in på en väg som kommer betyda en värld för många människor...


När man ser över de engelska talrollerna är det första man kan reagera på att Pocahontas spelas av två personer, (Judy Kuhn för sång och Irene Bedard för tal), något jag upplever irriterande.
Det andra man ka lägga märke till är att det inte finns några direkt stora namn, förutom ett; John Smith spelas av Mel Gibson.

En sådan här film kan inte annat än lämna mig med glädje och förundran över vår fantastiska värld och natur. Mitt fokus hamnar mestadels på Indianernas symbios med naturen, men den fantastiskt mysiga dialekten på Britterna undgår mig ändå inte, och de vackra och textsköna sångerna är även de att njuta av.

Vad jag saknar är en WOW-effekt och en djupare och mer mångfacetterad kärlekssaga, (Något som inte går in i en barnfilm och kanske inte heller passar där) men ett stort pluss är alla de fina klippen och visuella effekterna tecknarna fått till, speciellt i låten "Savages".

D D D D D D D D D D
 
Andra Dinseyklassiker:
#31. Aladdin
 #32. The Lion King
  #33. POCAHONTAS
 #34. Hunchback of Notre Dame
#35. Hercules