The Lion King (1994) Disney #32

Inför veckans nya stora biohändelse tänkte jag återbesöka den gamla klassiska filmen som görs igen, "Lejonkungen"
 
 
 
Lejonkungen är kanske en av de största filmerna av Disneys animationer, så vem känner inte till berättelsen om den lilla lejonungen Simba? Prinsen som flyr sitt ansvar efter en statskupp och växer upp med ett gäng som undviker bekymmer och återvänder hem för att ta ansvar först efter att han ställts inför en identitetskris. Vissa kallar det Hamlet med lejon, kanske har de en poäng, men lyssnar man till filmskaparna själva var det inte fokuset de hade.
 
Nämnvärda Röster:
Unga Simba: Jonathan Taylor Thomas / Johan Halldén
Simba: Matthew Broderick ("Tower Heist") / Frank Ådahl
Mufasa: James Earl Jones ("Star Wars VI") / Johan Schinkler
Zazu: Rowan Atkinson / Anders Aldgård
Scar: Jeremy Irons / Rikard Wolff
Timon: Nathan Lane / Peter Rangmar ("Hajen som visste för mycket")
Pumbaa: Ernie Sabella / Jan Rippe ("Hajen som visste för mycket" behövs det två länkar?)
Shenzi (Hyena): Whoopi Goldberg / Diana Nuñez

Som ni märker har jag tagit med både svenska och Engelska röstskådespelare när jag nämnt talangerna, detta gjorde jag då jag för en gångs skull faktiskt tog med både den engelska och svenska versionen när jag såg filmen i förberedelse för denna recension. Detta undantag är på grund av att denna film har en historisk plats i mitt eget liv, denna film är den första filmen jag någonsin såg på bio, och självklart var språket svenska när jag var tre och ett halvt år.
 
Lejonkungen kan bara beskrivas som ett mästerverk, varenda bildruta är ett magiskt landskap, och om jag förstått saken rätt, väl representerande den afrikanska naturen och det görs bara bättre av Hans Zimmers fantastiska musik.
Röstarbetet från alla inblandade är fantastiskt, James Earl Jones (rösten till Darth Vader) mäktiga stämma är perfekt till den majestätiska Kungen av lejonen.
Jan Rippe och Peter Rangmar som har en speciell plats i mitt hjärta i egenskap av att vara del av den fantastiska humorgruppen Galenskaparna/After Shave gör fantastiska prestationer som "comic relief"-duon Timon & Pumbaa.
Självaste Mr. Bean, Rowan Atkinson, gör ett bra jobb som Kungens rådgivare Zazu.
Jeremy Irons är också perfekt som den sluga skurken Scar.
Frank Ådahl som svenska Simba känner jag mer till från hans egna musik och här får vi ju njuta av hans fantastiska röst.
 
Som sagt, ett sant mästerverk.
När jag nu igen sett filmen (Skamset måste jag erkänna att det var ett bra tag sedan sist) så påminns jag hur fanstastisk den är, och hur mycket av den som influerat vårt samhälle efteråt, det börjar bli trångt däruppe i toppen, men här kommer min bloggs 20:e fullpoängare!
 
D D D D D D D D D D
 
 
Ha det gott, så ses vi!
// DCB
 
Andra Disneyklassiker:
#30. Skönheten och odjuret
 #31. Aladdin
  #32. THE LION KING
 #33. Pocahontas
#34. Hunchback of Notre Dame

Kommentera här: