62. Snow White And The Huntsman

Biokväll med vänner är inte helt fel, men det tar ett bra tag att få det igång, och inte är det billigt heller.
och när man äntligen får se filmen så är det massa distraherande textrader i nederkant...
"Snow White And The Hutsman"
 
 
När drottningen i ett vackert kungarike dör och lämnar efter sig en änkling till kung och en ensam prinsessa dyker en vacker skönhet, Ravenna (Charlize Theron), upp och vinner den ensamme kungens hjärta. Samma hjärta spetsar hon samma kväll på en dolk. Som ensam regent över riket styr hon med hjärnhand med sina häxkonster och sin trogne bror Finn (Sam Spruell).
Åren går och prinsessan växer upp i sin lilla cell till den vackra Snövit (Kirsten Stewart). När så Ravennas magiska spegel en dag säger att snövit är vackrare och kommer förinta Ravenna om denne inte håller Snövits hjärta i sin hand sänder hon Finn för att hämta snövit ur dennes cell. Detta ger Snövit chans att rymma vilket hon modigt tar och hamnar till slut i den mörka skogen. För att återta henne där ifrån anlitas en jägare, Huntsman (Chris Hemsworth) men allt går inte som planerat och i stället för att återföra snövit till drottningen tränas hon för den hårda striden mot Ravenna för att återta kungariket.
 
Denna mörkare, mer actionspäckade och helt klart blodigare versionen av den klassiska sagan har såklart vissa saker på rätt plats, det finns sju dvärgar, en "prins" (Snövits barndomsvän William (Sam Claflin)) det förgiftade äpplet och så klart den magiska spegeln. Men hjälten i historien visar sig ju vara jägaren och inte prinsen, och såklart är Snövit alldeles kapabel till att vara hjälte själv (annat vore ju inte rätt i denna jämställda tidsålder)
 
Vi möter en inte fullt så gladlynt skara dvärgar, men visst har de sånger i strupen (och ett skämt om visslande i tunnlar). Här möter vi även vissa drag hos Chris Hemsworth vi mötte i Thor, det högtravande och lite dryga sättet han för sig på är en underbar krydda till jägaren som Chris lyckas riktigt bra med.
För en gång skull kan man faktiskt uttrycka sig i liknande grad om Kirsten Stewart. Här har vi ett tydligt minspel och fler känslor än det stela ansiktsuttryck vi sett i Twilight.
 
Rent upplevelsemässigt är det ju inte direkt så speciellt, men vi hittar flera guldkorn i de visuella effekterna, som trollet och älvornas boplats. Jag tycker det var en intressant tolkning på den klassiska sagan och en sevärd film med fina naturliga actionscener, så naturliga att man inte reagerar på dem.
 
D D D D D D D D D D
1 dcritic:

skriven

Trodde först att du missat det största namnet i hela filmen, men vid en närmare titt så var det är det visst jag sett fel(jag fel WHAAAT?!) tycker dock att Ian Mcshane som spelar Beith(en av dvärgarna) är väldigt lik Al Pacino...
För övrigt så flamade mitt intresse för att du skulle se den här filmen upp när jag läste recensionen om den i Extra som hyllade Charlize Therons framträdande som något så högt att det fick den andras att "blekna". Var lite misstänksam till att du inte skulle se på saken med samma ögon. (men skulle vi alla bara ha ett öga, så skulle vi ständigt snubbla i mörkret eftersom ögat är riktat åt ett annat håll) Själv tycker jag mig inte ha förmågan att bedöma hur väl en skådespelare spelar en roll, men jag försöker och antingen så såg jag ett djup i hennes onda karaktär eller så inbillade jag mig om saken för vad som stod i tidningen...
Bob Hoskins som Muir nämner du inte heller, men det är nog helt acceptabelt eftersom han aldrig varit jättestor(han e rätt kortväxt också :p) utan oftast bara spelat biroller i filmer som Hook, enemy at the gates och danny the dog(filmen jag kom på att jag borde låna till dig. Bästa jag sett med jet li)
För övrigt så förvånade filmen mig mycket. Trodde att det skulle handla om jakten efter snövit i skogen, men det var tydligen bara en liten del som kom rätt sent efter att de snabbspolat genom en del händelser i början. vilket som inte var helt onödigt då de lyckades plantera en del viktiga händelser/element. Häxan brist på kraft var också något som förvånade mig. Hur hon använde sig av soldater istället för magi. Filmen lyckades finta mig på ett annat sett. Det borde ju vara rätt uppenbart vad häxan special anfall var, men jag kunde ändå inte förutspå det.(ursäktar otydligheten här försöker att inte spoila för de som inte sett filmen) måste hålla med om att de visuella effekterna var väldigt väl gjorda med älvornas boplats. Trollet kan inte riktigt jämföras med den synen, men måste ändå säga att han var rätt cool... Tyckte om designen...hade inte skadat om han dödat huvudkaraktärerna och filmen hade fortsatt att handla om honom istället...

MVHH

Svar: Det är sant att Charlize Therons arbete med Drottningen har ett djup, det är tydligt vad som driver hennes kamp och Charlize gör det riktigt trovärdigt, anledningen till att jag inte tog med henne var för att jag hade ögat åt ett annat håll, men du har rätt om djupet.Du verkar lära känna mig och min recensionsstil bättre och bättre. Du har helt rätt i att jag inte tog med Bob Hoskins av den anledningen att jag inte tyckte att han var något speciellt att ta upp, med tanke på hans "mindre" roller.

Jag försöker också som jag sagt tidigare hålla mina recensioner korta och precisa, vilket jag ibland lyckas för bra med.
redan utan att nämna Hoskins eller Theron är den här redan "för lång", det är faktiskt den näst längsta recension jag gjort, på en stadig tvåa efter Avatar, blogg nr 50.
David Bergfors

Kommentera här: