Thor

Sugen på en häftig action slog jag mig ner för att utforska en av Marvels senaste filmer, "Thor"



Efter att ha trotsat sin far, Oden (Anthony Hopkins), förvisas Thor (Chris Hemsworth) från Valhalla till jorden för att lära sig en läxa. Samtidigt får Thors bror Loke (Tom Hiddleston) reda på sitt förflutna och smider mystiska ränker i sin brors frånvaro.

På Jorden överraskas ett gäng forskare av en storm och plötsligt kör de på en man mitt ute i ingenstans.
Den unga forskaren Jane Frost (Natalie Portman), dennes kollega Erik (Stellan Skarsgård) samt deras assistent Darcy (Kat Dennings) får oväntade bevismaterial på teorier om maskhål när Thor söker deras hjälp att återfå sina krafter.

Som alla Marvels filmer har Thor i stort sett allt jag gillar, men även om effekterna är maffiga och actionscenerna underbara (det borde de vara med 150 miljoner dollar i budget) så lämnar dialogen lite att önska, särskilt mellan Jane och Thor, men jag har lärt mig att inte hoppas för mycket på Actionrullar i den avdelningen.
En fin twist är Eriks anknytning till asatron och eftertexternas filamentstruktur som bildar det stora trädet Ygdrasil.
Tolkningen att vetenskap och mytologi går hand i hand är ju alltid ett intressant ämne och här visar det på en noggrann bakgrundshistoria. money well spent om jag får säga mitt.

D D D D D D D D D D
 
Föregående film i MCU, "Iron Man 2"
Nästkommande film, "Captain America: the First Avenger"
 
klicka Här för en fullständig lista av fas 1 & 2