Life Stinks eller Det våras för slummen

Så tar vi en film av Brooks till, det våras för slummen i "Life Stinks"
 
 
Amerikas rikaste man och VD's för sitt eget företag, Goddard Bolt (Mel Brooks) har stora planer för ett slumområde. Allt som står i vägen för honom är den nästan lika rike Vance Crasswell (Jeffrey Tambor) som äger den andra halvan av området. För att få tag i hela slumområdet ingår Bolt ett vad med Vance, han ska leva en månad på gatorna han tänkt köpa.
Väl på gatorna möter han ett glatt gäng som lär honom hur han lever livet som uteliggare, Molly (Lesley Ann Warren), Sailor (Howard Morris) och Fumes (Teddy Wilson). Men allt blir självklart inte som det är tänkt och för en man som föddes med 5 miljoner i fickan kan ingenting te sig som mycket mindre än just ingenting.
 
Även om jag gillar Brooks sinne för humor så fattas det någonting här. jag kan nog bara beskriva det som en avsaknad av skämt. För även om det finns flera roliga inslag är de glest utspridda och vissa saker som kanske skulle vara roliga för en man som är mer insatt i finansens värld går helt förbi mig. Som alltid bra bild, vettigt och helt klart tänkvärt manus och professionella skådespelare (Lesley gör ett väldigt fint porträtt av Molly), men jag kan inte mer än respektera Brooks kreation som är lika gammalt som mig.
 
Andra filmer av Mel Brooks, "Det våras för..."
 ...Världshistorien"
 ...Dracula"
 
D D D D D D D D D D
1 dcritic:

skriven

ah...intressant att se dig notera en skådespelerskas tallag i den här filmen! Det var otippat!
Tror jag har en Mel Brooksfilm som inte bär på det våras för titeln...men något säger mig att du nog inte vill se fler filmer av Brooks under närmsta tiden...

MVHH

Svar: Jag har ju en film kvar i boxen du lånade mig, men efter den kanske jag klarar mig bra utan honom ett tag.
David Bergfors

Kommentera här: