The Last Airbender

Efter succeserien från Nikelodeon kommer nu spelfilmen med samma namn, "The Last Airbender"
 
 
I en värld där fyra olika nationer med olika förmågor att manipulera elementen Luft, vatten, jord och eld finns det en person med uppdraget att upprätthålla balansen mellan elementen, i hundra år har denna person varit försvunnen och detta har Eldnationen tagit nytta av och för ett hänsynslöst krig mot de andra folken.
Nu dyker Avataren upp efter sin långa frånvaro och den unga Aang (Noah Ringer, "Cowboys & Aliens") är helt ovetande om vad som pågått i världen under hans frånvaro. Med hjälp av syskonparet Katara (Nicola Peltz) och Sokka (Jackson Rathbone) som fann honom reser de mot norra Vattenfolket för att lära sig Vattenbändningens diciplin.
Hack i häl är Prins Zuko (Dev Patel) vars enda hopp om att återta sin heder hos eldnationen är att fånga Avataren.
 
Shaun Toub och Seychelle Gabriel är ytterliga nämnvärda skådespelare, Shaun som min favoritkaraktär ifrån TV-serien, General Iroh.
 
Nikelodeons serie "Avatar: The last airbender" första sägong av tre gör här en stor entre på filmduken.
Dessvärre skulle man kunna kalla det en flopp. Specialeffekterna får dig att häpna, över hur lama de, men Jag måste ändå ge lite poäng till Julianna Makovsky för kostym.
Vad som skulle ha kunnat bli en episk saga på vita duken blev istället ett överamitiöst försök med sega fighter och dialog på högväxel som inte alls kändes trovärdig. Även om mycket höll sig troget källmaterialet undrar jag vart alla de där pengarna tog vägen, är cgi så dyrt att inte ens 100 miljoner dollar räckte till att göra bättre än det här? Star Wars lyckades bättre med mindre budget!
Jag vet inte om det är så kul att bara ha en av tre delar, men jag vet inte om det är rätt att fortsätta denna styggelse.
 
Som ett fan av Nickelodeons originalserie lider jag av att se Michael Dante DiMartinos och Bryan Konietzkos medryckande story misslyckas på ett sådant sätt, det är en stor, stor besvikelse, så alla tre poäng jag ger är baserat på min kärlek till grundstoryn utan vilken filmen inte ens skulle fått en etta.
 
D D D D D D D D D D

Kommentera här: