Dark Shadows

Kombinera min fascination för Vampyrer och den utmärkta skådespelaren Johnny Depp och ni kan slå er i backen på att jag vill se "Dark Shadows"
 
 
 
När ett Byggarbete gräver upp Barnabas Collins (Johnny Depp, Benny & Joon) efter 196 år av att vara instängd i en kista vaknar han upp till en helt förändrad värld. I 1970-talets Collinsport är ingenting sig likt för Barnabas.
Han möter återstoden av den stolta familjen som en gång grundade staden, Modern Elisabeth (Michelle Pfeiffer, Stardust) med dottern Carolyn (Chloë Grace Moretz), Elisabeths bror Roger (Jonny Lee Miller) och dennes son David (Gulliver McGrath). I huset finnes också psykologen Dr. Julia Hoffman (Helena Bonham Carter) och lärarinnan Victoria Winters (Bella Heathcote). Barnabas beslutar sig att ordna upp det en gång stora imperium familjen hade genom att konkurrera bort häxan som i svartsjuka omintetgjorde familjen Collins till en början, Angelique Bouchard (Eva Green).
 
 
Dark Shadows kan nog mest förlkaras som en komedi, baserad på Dan Curtis serie från sexiotalets andra hälft kliver vi direkt in i en sjuttiotals liten fiskestad i Maine. Med en Vampyr som möter en helt okänd värld är det bäddat för komik i kulturkrocken, vilket är en välgjord och underhållande berättelse.
Med en regissör som Tim Burton med många konstiga och mörka filmer i bagaget är det också en visuell njutning.
 
Dock är det inte mycket mer, nu när jag skriver min recension är det ett tag sedan jag såg filmen, fyra dagar har gått och det räckte för att jag skall ha svårt att minnas mycket mer än såhär, jag måste sluta mig till att även om filmen var underhållande lämnar det dig inte med så mycket mer än några roliga skämt och en fundering med vad som hände med den där doktorn...
 
D D D D D D D D D D
1 dcritic:

skriven

Finns väl inte så mycket att minnas...
Istället för att satsa på komedi tycks fokuset ligga på sex här...vilket som inte gör den bästa komedin.

MVHH

Svar: Jag håller inte med på att fokus ligger på sex.
Ja det finns med en sådan scen, vilket mot vad du tycker faktiskt var en rolig scen, men inte nog för att fokus skulle ligga på det
David Bergfors

Kommentera här: