66. Cirque Du Freak: The Vampire's Assistant

I de flammande sista dagarna av min frenetiska fas där jag slukade allt som handlade om vampyrer köptge jag den här filmen, men fasen tog slut och sedan dess har filmen stått i hyllan och bara väntat:
"Cirque Du Freak: The Vampire's Assistant"
 
 
Här möter vi Darren Shan (Chris Massoglia), en enkel 16-årig pojke med en enkel familj, han gör som sina föräldrar säger och får de bästa betygen, han är bästa vän med Steve (Josh Hutcherson) och tillsammans kan de inte vara mer olika.
Historien tar fart när ödet väntar dem: en bil passerar dem på gatan, komiskt nog med registreringsskylten "DES-TINY". Ur denna bil faller en inbjudan till Cirque du Freak, världen äldsta freak-show som underhållit sin publik i mer än 500 år världen över.
på showen möter de en lockande duo, Steve lockas av vampyren Larten Crepsley (John C. Reilly) och Darren fängslas av dennes tama och ovanligt stora och färgglada spindel Octa. Ödet vill det så att de båda hamnar i den mystiska världen av vampyrer, där två rivaliserande grupper upprätthåller en skör vapenvila...
En viss Mr.Tiny (Michael Cerveris) aspirerar att rasera denna vapenvila och störta vampyrerna i krig. nu är det upp till Darren och Steve att välja sida i denna ödestigra kamp.
 
Baserat på en bokserie på tolv böcker är denna film bara början av ett stort äventyr om Darren Shan där regissören Paul Weitz slängt in en hel del humor i den annars mörka och dystra historien om att växa upp och finna sin egen väg, det som jag nyligen lärt mig känna igen som "Coming-of-Age-Filmer" (ett tips på en av mina favoriter i "genren": It's Kind Of a Funny Story.)
Här möter vi en mängd spännande figurer, från cirkusdirektören Mr. Tall (Ken Watanabe) till den söta lilla apflickan Rebecca (Jessica Carlson) och ormpojken Evra (Patrick Fugit).
 
Det finns en del namn jag kände igen här, Josh Hutcerson kan vi se i den lite nyare The Hunger Games, och sedan har vi lite tygre namn som Salma Hayek och Willem Dafoe, en annan jag kände igen var Kristen Schaal, kanske mer känd för sina röstarbeten hos dreamworks.
 
Hur ska jag runda ihop det här? Jo, tidigare har jag pratat om filmer som legat länge och bara för det blivit bättre. Det här var inte en sådan, visst är den underhållande och aningen tilltalande om en pojke som lämnar sitt liv för ett nytt med nya spännande mysterier, och den är vacker i sin enkelhet, men inte mycket mer än det.
 
D D D D D D D D D D
1 dcritic:

skriven

AHA! En film som jag faktiskt inte vet någonting om! Måste säga att den del av storyn du skrivit faktiskt är nödvändig här! Hade ingen aning om vad filmen handlade om! Trodde först att Cirque Du Freak var författarens eller huvudkaraktärens namn! visste inte heller att du kommit över vampyr-fasen! Säg mig påverkade det betyget eller e det något annat som får dig att sänka antal d? John c. Reilly...Innebär det att det här är en komedi eller är det här en av de filmerna där han spelare seriöst? hmmm...William Defoe och Selma Hayek...kända namn, men jag antar att du bara spelar mindre roller eftersom du bara nämner dem...Antar att Selma inte är så känd...och Dafoe verkar trivas med att spela mindre roller i filmer med mindre kända skådisar som huvudrollsinnehavare. (Se boondock saint)

MVHH

Svar: Det är så att jag kommit över frosseristadiet, vilket innebär att jag fortfarande fängslas av vampyrin, men jag tar inte varje chans att se något i genren.Både Hayek och Defoe har endast mindre roller, som du antog.

Om man ska gå på baksidan av fodralet är filmen ett "Vampyräventyr" och jag är villig att hålla med, fokus ligger inte på komiken, utan äventyret och Reilly gör här en seriös roll som en något cynisk vampyr.
Angående betyget måste jag säga att även om temat och karaktärerna samt humorn tilltalar mig räcker det inte riktigt till att bära hela vägen fram, en bra film men inte så bra.
David Bergfors

2 dcritic:

skriven

oki!
vampyrin?
mmm...Reilly har jag sett som Ferrels "vapendragare" i minst 2 filmer och ser honom därför som lite av en skojare...i alla fall nu! Vet att han tidigare har spelat seriösa roller i bland annat magnolia!
"bära hela vägen..." intressant... så har ditt genomsnitts betyg fallit mycket?

MVHH

Svar: njae, ligger på en stadig 7.5
David Bergfors

Kommentera här: