New Year's Eve

Jag har redan pratat om "Valentines Day", en av mina favoritflilmer, här kommer Garry Marshall och Katherine Fugate tillbaka med ännu en film med samma grundkoncept: "New Year's Eve"
 
 
Som jag berättade om Valentines Day är konceptet att vi får följa ett gäng personers liv under en dag och se hur deras relationer (hur de än ser ut och vilket skede de nu må vara i) lever vidare. ett spännande inslag är hur de olika personer vi får följa stöter på varann.
Så långt är dessa två filmer väldigt lika, men detaljerna skiljer sig härmed, som titlarna avslöjar utspelar sig denna historia under Nyårsafton (för att vara exakt är det nyåret mellan 2011 och 2012) och platsen har bytt från soliga LA till hektiska NY. som tidigare är det för många historier att beskriva i en såhär kort summering, men vi får bland annat möta människor som fastnat i en hiss, någon som kämpar med att fullfölja sina gamla nyårslöften, en person som går igenom eld för att komma fram i tid och en person som försöker ro iland det mest ikoniska nyårsevenemanget i New York, (The Ball Drop)
Nämnvärda namn kommer här i snabb fart:
Michelle Pfeiffer, Zack Afron, Ashton Kutcher (Valentines Day, No strings Attached) Lea Michele, Robert De Niro, Halle Berry, Jessica Biel, Sara Jessica Parker, Josh Duhamel, Katherine Heigl (både Katherine och Josh hittar vi tillsammans i Life as We Know It), Jon Bon Jovi, Sofia Vergara, Hector Elizondo (även han från Valentines Day), och Hilary Swank.
 
Jag älskar manuset av Katherine Fugate, där hon gestaltar människors hopp om kärlek och magi med skarp insikt i ett genialiskt komiskt paket, för det är budskapet i dessa båda av hennes romantiska komedier; Hopp, kärlek och förlåtelse (någon annan än mig som velat ha tro i den trion av ord?)
Främst ligger fokus i den här filmen på hoppet i Nyårsaftons magi och löfte om nya chanser.
Jag bör även notera Lea Micheles fantastiska röst som bara är att njuta av, låt mig också slå ett kast för TV-serien som vaggade henne till oss, Glee.
 
Om ni får chansen, så se gärna den Gag reel som finns på DVD'n, jag och regissören Garry Marshall har tydligen båda en stor förkärlek till dessa inslag.
 
D D D D D D D D D D
1 dcritic:

skriven

2 down...363 to go...
så vida man inte räknar "one day" då e det bara 362...
så vad tog bort 2 d? eftersom filmen inte är lika originellt som originalet? Eller var ny års afton bara inte lika romantiskt? Får mig att tänka på "when Harry meet Sally"...

MVHH

Svar: jao, det är just det där att har man en av mina favoriter som merit är förväntningarna skyhöga ( i alla fall från min sida) så det är helt enkelt att den inte hade samma magi som Valentines Day, men du får mig att ifrågasätta mig själv om varför det inte blev en nia i alla fall...
David Bergfors

Kommentera här: