90. Valentines Day och Ettårsjubileum!!

Idag är det ett år sedan jag startade den här filmbloggen, detta firar jag med något extra och den sista av mina tre favoritfilmer: "Valentine's Day"
 


 
Om Jag som vanligt skulle presentera Handlingen och ta något kort om skådespelarna skulle det bli lite för långt och grötigt, så allt jag säger för att presentera filmen är detta:
Den 14 Februari är en speciell dag, det är Alla hjärtan dag (eng. Valentines Day och därav namnet) och denna speciella dag får vi följa med några av alla de människor som bor i den fina staden Los Angeles. Självklart som dagen avslöjar ligger ju fokus på deras relationer. Vi har människor i massa olika stadier av relationer, några förlovar sig, några träffas för flrsta gången, vi har några som firar närmare trettio år som gifta. alla upptänkliga par och vänner och släktingar.
Vi har (och nu kör jag en snabb genomdrag av de jag tycker är mer eller mindre värda att nämna):
Ashton Kutcher som Reed Bennet "No Strings Attached"
Jennifer Garner som Julia Fitzpatrick "Juno"
Patrick Dempsey som Harrison Copeland "Brudens bäste man"
Jamie Foxx som Kelvin Moore "Collateral" "Horrible Bosses"
Taylor Swift som Felicia (första filmrollen, men hon har faktiskt en sång med i Hunger Games)
Taylor Lautner som Willy "Abduction" "Twilight"
Topher Grace som Jason (känner ni igen honom från That 70's Show?)
Anne Hathaway som Liz "Love & other drugs" "The Dark Knight Rises"
Emma Roberts som Grace "It's Kind of a funny Story" "The Art of Getting By", hennes faster
Julia Roberts som Kate "Pretty Woman" "Notting Hill" "Eat, Pray, Love"
Jessica Alba som Morley
Jessica Biel som Kara Monahan
Bradley Cooper som Holden Wilson
Queen Latifah som Paula Thomas
Hector Elizondo som Edgar och
Shirley MacLaine som Estelle
 

Oj, visst är det många namn? jag har säkert glömt några med, så vad är så bra med den här som gör den till en av mina favoriter? Kort sagt är det tack vare Katherine Fugate, de andra manusförfattarna och regissören Garry Marshall. Storyn är så enkelt vacker och otroligt rolig, (de gör det igen med New Year's Eve) och jag bara älskar hur alla dessa personers liv möter varandra. (jag försökte göra en mindmap över dem alla och hur deras vägar korsas, det blev för krångligt för min hjärna). Du tas med på en underbar resa och älskar och hatar med alla karaktärerna och jag kan inget annat än att mysa när slutet på dagen kommer, vissa slut är väntade, andra mer oväntade. Som Julia Roberts destination, mer kan jag inte säga om det.
 
D D D D D D D D D D
 
Så nu till Ettårsjubileets special:
Vilka har då mina favoritfilmer varit? Jo, Vi har:
Valentines Day (här ovanför), It's Kind of a Funny Story och Avatar.
Jag tänkte ta lite tid att diskutera varför just dessa blivit mina favoriter och även prata lite om vad jag ser till i filmer, så om ni tröttnar på mitt babbel så är det bara att sluta läsa här, det blir inte vettigare än såhär.
 
Det första jag kan komma på som mina tre favoriter har gemensamt är det att jag lätt kan drömma mig bort i dem. de två första har sådana vackra och enkla kärlekshistorier som jag bara älskar att mysa i, Avatar har en så magnifik och exotisk värld som jag bara vill gå på långa upptäcktsfärder i.
Så är det denna resa som tilltalar mig i filmer? enkelt sagt är det nog det, det som verkligen går hem hos mig är en historia som är väl berättad och presenterad med en trovärdighet som övertygar. Om man tar sig tid att sammanställa de filmer med högst betyg kommer det vara fler filmer som innehåller utsvävande och nästan overkliga händelser eller platser, och mindre av de där med verklighetsförankring.
Jag är mest en sådan där person som har en nästan sjuklig förkärlek till verklighetsflykt, det kanske inte är så nyttigt i mitt liv, men det är det faktum som avspeglas i mitt val av filmer.

Till slut tar vi lite matte för att summera året: Vi har elva tior, tjugo nior, fjorton åttor, tretton sjuor, nio sexor, tio femmor, fyra fyror, tre treor, en tvåa och en etta, totalt nittio filmer och allt detta ger ett medelbetyg på 7,24 av 10.

 
Det var väl allt för den här gången, ha det bra så ses vi snart! (kanske kommer det fler recensioner i serie snart?)
 
// DCB
1 dcritic:

skriven

Vem är Shirley MacLaine och Bradley Cooper?
Ja, jag har ju sett It's Kind of a Funny Story...så 1/3! :p
å andra sidan så har du inte sett min favorit film, men jag fruktar att du skulle bli ledsen om jag försökte låna ut den till dig, då du varit så tydlig med att du inte vill se japansk film! Men du såg ju min gamla favorit...

MVHH

Svar: Jag trodde du skulle känna igen Shirley i alla fall, hon har varit aktiv sedan 1955!
Bradley Cooper har varit med i baksmällan, men jag känner igen honom där han spelade mot Jennifer Garner i Alias.

Nej, japanska filmer tror jag är bäst vi inte går in på, kanske när jag tröttnat på Hollywoods filmer och behöver en påminnelse om varför jag gillar dem.
David Bergfors

2 dcritic:

skriven

heh...tror du att ens förtjustning till holleywood är så djup? Tror att orsaken till att man tröttnar på holleywood är för att man får samma sak varje gång...vilket som leder till att allt annat e mycket bättre! Tänk så här: Om du skulle äta enbart hamburgare i 7 år, så skulle det vara väldigt gott med kålpudding även om det innan 7 år perioden var den värsta maträtten du kunde tänka dig! Hur mycket kålpudding tror du du skulle äta innan du återgick till hamburgare?
Eller så kanske man kommer till samma insikt som jag! Amerikanska filmer ger mig inget! jag lär mig inget och tiden som jag lagt ner på att se dem är bara bortslösad...

MVHH

Svar: Jag måste säga att jag inte håller med dig, men även om jag skulle ha fel tror jag att du liksom jag vet att även hamburgare kan variera i nästan oändlighet.
David Bergfors

Kommentera här: