Hook

Ytterligare en beställning från Dcritic, känner ni till historien om Peter Pan?
Här kommer "Hook"
 
 
Peter Banning (Robin Williams) "Aladdin" är gift med Moira (Caroline Goodall) och har två underbara barn, Jackie (Charlie Korsmo) och Maggie (Amber Scott). Han låter sig helt slukas upp av sitt arbete, leker aldrig med barnen och är extremt rädd för höjder. Peter har inget som helst minne av att han en gång var pojken som inte växte upp. Mitt uppe i livet, med arbetet i främsta rummet och en familj som snart faller samman reser de allihop tillbaka till London och barndomshemmet med Moiras gamla mormor Wendy (Maggie Smith).
När det förflutna hälsar på i form av Captain Hook (Dustin Hoffman) som rövar bort barnen för att få hämnd på sin ärkefiende tvingas Peter återvända till Neverland och möta sin ärkefiende ännu en gång. Till sin hjälp får han sina gamla vänner "de försvunna barnen" och såklart Tinkerbell (Julia Roberts)(Pretty Woman, Valentines Day).
 
Vi ser även Bob Hoskins som Smee, Hooks betjänt. (honom ser vi även i Snow White and the huntsman som en av dvärgarna). Fler nämnvärda skådespelare är Gwyneth Paltrow i en av sina första roller som den unga Wendy, Raushan Hammond som Thud Butt och Dante Basco som Rufio, (det är rösten bakom Zuko i Avatar: Legenden om Aang.)
 
Sådana här gamla fina sagor brukar oftast innehålla ett djupare tema och så även Peter Pan med sin handling om att växa upp. Här får vi ta oss an temat från ett annat håll, nämligen från en vuxens perspektiv när Peter Pan måste återupptäcka sin barndom för att kunna rädda sin familj. I dessa nya äventyr i landet ingenstans (där det finns en kompasstjärna i havsbotten..) träffar vi masssa spännande och kanske kära karaktärer och både Robin och Julia gör riktigt fina arbeten, för att inte tala om alla barnen.
De scener som jag tar med dig här ifrån är nog främst Peters återgång till fantasin och det matkrig som blir resultatet och Smees ompyssling av Kapten krok, så får vi reda på var vaxet i mustaschen kommer ifrån.
Ja, vad ska man mer säga? Här har vi en gammal fin berättelse av J.M. Barrie som tas i en ny tappning av Spielberg, lägg till musik från John Williams (personen bakom, supermantemat, star wars-musiken, Harry Potter, och mycket mer) och det blir inte mycket bättre!
Så slutar jag nog med samma ord som filmen,
"To live will be an awefully big adventure"
 
 
D D D D D D D D D D
1 dcritic:

skriven

Var nog rätt bra att jag lånade den här filmen till dig eftersom du inte verkar ha sett något annat än Aladdin med Robin och ärligt talat tycker jag knappt det räknas eftersom det bara är en röstroll...
Vad som förvånat mig mest med den här filmen var att Hook spelas av hoffman! Det är rätt svårt att känna igen honom...sen är frågan om det beror på hans talang som skådespelare eller bara på "sminket".
Så du hittade inte Lucas? eller Carrie Fisher(princess Leia)? De var paret som kysste på bron! Är själv lite osäker på vilken scene...tror det var den då Julia bär bort Robin...kan även tänka mig att det är någon av scenerna där Peter är ett spädbarn!
Roligt att du har noterat Bob Hoskin!
mmm...John Williams är delaktig i så många andra filmer! Du glömd nämna Indiana Jones- och Hajen-temat! och Närkontakt av tredje graden!(vilken som blev uppenbart när jag hörde början) Har du hört den här:
http://www.youtube.com/watch?v=lk5_OSsawz4
och ET!!!
MVHH

Svar: Anledningen att jag inte sett så många med Robin är att han inte varit med i så stora filmer på senare tid.
Det var lite fult av dig att be mig hitta en person som bara syns i siluett och på ett stort avstånd, men jag lade ju märke till paret som börjar flyga av fe-dammet.

den videon har jag nog sett någon gång, men inte riktigt aktivt. men nu vill jag ju se den igen! Jo, John Williams har gjort en hel del musik till väldigt många stora filmer. jag listade bara de jag kom att tänka på lite snabbt.
David Bergfors

2 dcritic:

skriven

mmm...sant är att Robin hade sin storhets tid för några år sedan...allt för sant faktiskt...skadar dock inte att han nu har nämnts i din blogg...samt Dustin Hoffman...men tror det saknas fler stora namn här som Sean Connery....vilket som verkligen inte är konstigt då han inte längre jobbar med film...sista blev "he League of Extraordinary Gentlemen" (2003) hmmm...har sharlie chen nämnts...?
Tror inte att jag riktigt bad dig hitta honom, mer som att jag sa att du skulle vara väldigt duktig om du gjorde det...sen kanske jag kom bort i allt snack och sa för mycket, men poängen var att säga att du skulle vara duktig om du gjorde det för det är freaking omöjligt...
So is John Williams the man? Han e la typ film-musikens Picasso, eller?
Finns la typ bara en konkurrent:
http://www.youtube.com/watch?v=Y78crvRirAI
Hans rum! :p Hans Zimmer

MVHH

Svar: Jo, Zimmer är kanske den enda konkurrenten, med Pirates-temat, Lejonkungen, Inception och Gladiator i arsenalen. Kanske också Thomas Newman kan gå en match mot dem, men American beauty, Nyckeln till frihet och Skyfall på sin sida.
Det var då fånigt likt varann Rock och Pirates teman är...

Shean borde jag nog plocka fram snart, vi får se.
David Bergfors

Kommentera här: