Australia

"Australia" är en film jag varit smått sugen på att se en längre tid och nu blev det av.
 
 
 
Sarah Ashley (Nicole Kidman "Just Go With It") reser från trygga england i jakt på sin make som bitit sig fast i deras ägor i norra Australien och når fram just i tid till att finna sin mördade make på köksbordet på deras ganska nedgångna ranch.
Under tiden som Sarah kämpar för att få ett bra pris för sin vidsträckta mark möter hon områdets nyckelspelare, som King Carney (Bryan Brown), enkla arbetare, som Kofösaren Drover (Hugh Jackman "The Prestige") och halvaboriginbarnet Nullah (Brandon Walters), och till och med några ordentliga rötägg som Fletcher (David Wenham)
Men Australiens vidder har en mystisk tilldragande kraft och "Ms Boss" finner sig upp över öronen förälskad i samma land hon kom för att släpa sin make ifrån.
Mitt uppe i kampen för att klara levebrödet och hålla ihop den lilla familjen så gör sig andra världskriget väldigt påtagligt för dem alla när Japanerna avancerar mot staden Darwin.
 
Andra roller som bör nämnas är , Bruce Spence och Jach Thompson.
 
 
För att vara en ren Dramafilm och dessutom nästan tre timmar lång var den för mig förvånansvärt uthärdlig, då drama inte är mitt förstahandsval i filmer så var jag i min okunnighet beredd på 2 timmar och 39 minuters långa dialoger och smöriga musikstycken, men så var fallet inte här.
I stället fick jag två kapitel ur samma saga  full av intressanta intriger i nötkreatursbranchen och en introduktion till livet i norra australien kring 1940-talets början.
 
Det blir intensiva scener med flera nära-ögat situationer för våra huvudkaraktärer och jag vill påstå att den på intet sätt hamnade i klassen förutsägbar, vilket är ett stort pluss då den typen lätt kan kännas tråkiga.
Med vackra vyer och skilldrande av mer än bara en kvinna och hennes gård i "the outback" belyses politiska frågor som rassegregering och behandlingen av de så kallade stulna generationerna samtidigt som vi lär oss mer om aboriginsk kultur.
 
En positiv överraskning ger ett förhållandevis bra betyg och en rekommendation till den som känner att du klarar av en låång film.
 
D D D D D D D D D D
1 dcritic:

skriven

"då drama inte är mitt förstahandsval i filmer" Liar liar pants on fire! Sen nära är drama inte ditt första val i filmer? Var inte 2 av dina tre favorit filmer draman? Sen om Australia är ett drama överhuvudtaget är en intressant fråga. I dagens samhälle är det inte så intressant med "rasrena" genrer. Man mixar till exempel musikstilar. Och jag vill påstå att det samma händer med film. De lilla jag sett av Australia(ca 30 min) presenterades med en komisk ton eller visuell effekt som inte är helt obekant bland komedier.

MVHH

Svar: Du har rätt i att det sällan finns helt rasrena genrer längre, men jag måste säga att Australia är långt ifrån en komedi, långt ifrån. Ändå kan jag hålla med dig om att det finns komiska inslag i de första scenerna, men att döma hela filmen efter det är helt missvisande
David Bergfors

Kommentera här: