John Carter

Har ni läst C. S. Lewis utflykt från tyst planet? i vilket fall fick "John Carter" mig att tänka på den boken.
 
 
Året är 1881 och John Carter (Taylor Kitsch, "Battleship"), en inbördeskrigsveteran och äventyrsresande förklaras död och alla hans ägodelar efterlämnas till hans brorson Edgar (Daryl Sabara). Bland dessa ägodelar finns en dagbok som förtäljer om Carters ofattbara resa till en annan värld kallad Barsoom.
Där berättar John om sina möten med Tharker och hur han hamnar mitt i stridigheterna mellan Helium och Zoranga, de två stora nationerna på planeten.
Som en soldat utan mening finner John en ny mening i Heliums prinsessas, Dejah Thoris (Lynn Collins), kamp mot Zorangas förödande krafter, med den onde Sab Than (Dominic West) i spetsen.
Vi möter också de neutrala Tharkernas hövding Tars Tarkas (Willem Dafoe, "Vampires Assistant") och de Mystiska Thernernas frontman, Matai Shang (Mark Strong).
 
 
Vad som verkar vara en av de tidigaste verk av Sci-fi-genren från Edgar Rice Burroughs i tidigt 1900-tal har nu blivit en film. Som Fantasy & Sci-Fi fantast känns det som om man borde ha känt till dessa banbrytande berättelser som inspirerat många efterkommande författare, men nu har jag fått uppleva Barsoom och dess fantastiska värld med ofärgade ögon och det jag såg tyckte jag om.
 
Med risk för att klampa på tårna av alla som föredrar böckerna och serierna (jag vet själv hur det känns, Eragon är mitt exempel) uppskattade jag Disneys John Carter mycket, en ömsom actionladdad, ömsom dramatisk och ibland även häpnadsväckande berättelse som absolut bör upplevas själv, så jag avslutar här innan jag säger mer än jag vill.
 
D D D D D D D D D D
1 dcritic:

skriven

Trodde inte John Carter var något att ha, men jag får nog tänka om. Det är inte varje film som får 7 av tio nu för tiden. Disney kan nog fortfarande sina grejer.

MVHH

Kommentera här: