Extremely Loud & Incredibly Close

När vi vänner ibland har svårt att bestämma vilken film vi ska se blir det den som flest är intresserade av, den här gången blev det
"Extremely Loud & Incredibly Close"
 
 
 
Ett år efter att hans far, Thomas (Tom Hanks), dött i terrorattackerna i 11/9 hittar Oskar Schell (Thomas Horn) en nyckel i sin faders garderob. Driven av en önskan att hitta svar på det fruktansvärda som hände och att få återleva de expeditionerna som hans far orkestrerade för honom ger han sig i kast med att hitta låset som nyckeln går till. På vägen möter han många olika människor i olika delar av New York och kanske finer han även något som för honom närmare sin mor, Linda Schell (Sandra Bullock The Blind Side).
 
Andra skådespelare som jag nämner är Max Von Sydow, Viola Davies och Jeffrey Wright (Source Code).
 
 
Filmer med en Protagonist med någon form av mental förhindring som denna och den svenska "I rymden finns inga känslor" har börjat att tala till mig på senare tid. Att få ett annat perspektiv på världen som inte direkt utforskats tidigare tycks beröra mig på ett märkligt sätt.
Det finns även väldigt underhållande inslag, som den oxymoronduell Far och son har i vardagsrummet.
Även om jag avskyr filmer med anknytningar till tragiska händelser, allra främst de med anknytning till 11/9 2001 (ett annat exempel är "Remember Me"), så kan jag inte tycka för illa om den här berättelsen, med en obeveklig jakt på svar som egentligen inte går att finna, är Extremely Loud & Incredibly Close en välskriven film som berör.
 
D D D D D D D D D D

Kommentera här: