Pokémon Detective Pikachu

Som barn minns jag att mina kompisar hade var sin Gameboy och spelade Pokémon, själv hade jag ingen gameboy så jag kunde inte spela, något som inte var roligt alls. Därför kastade jag mig över möjligheten att spela när Pokémon Go lanserades för nu ungefär tre år sedan. Hysterin där skapade ett stort uppsving för varumärket som nu också lett till en live-action film: "Pokémon Detective Pikachu"
  
Tim Goodman (Justice Smith) drömde som ung om att bli en Pokémontränare, men arbetar nu som försäkringsförsläljare och har inget som helst intresse för Pokémon. När hans avlägsne Far Harry plötsligt dör i en olycka reser Tim till Rhyme City för att ta hand om dödsboet. I Rhyme city lever Människor och pokemon i en särskild symbios tack vare stadens visionäre grundare Howard Clifford (Bill Nighy "Underworld, Rise of the Lycans"). Väl där stöter Tim på en ung driven journalist, Lucy Stevens (Kathryn Newton), som letar efter Harry för en story hon jobbar med.
När Harrys pokémonpartner, en talande Pikachu (Ryan Reynolds "Green Lantern") med ett sinne för detektivarbete, dyker upp utan minne så slår sig Tim och Lucy ihop för att gräva djupare i mysteriet om den nu bara försvunne Fadern.
 
Andra medverkande: Ken Watanabe ("The Vampires Assistant"), Suki Waterhouse & Karan Soni

Som sagt har jag sedan jag var liten känt till pokémon, samlat på korten, tittat på "Animen", jag kunde till och med alla 151 första vid namn, så att få se en värld där dessa "fickmonster" faktiskt finns och ser åtminstone någorlunda verkliga ut var en fröjd att uppleva.
Det jag faktiskt drogs av mest var trots ovannämnda Ryan Reynolds medverkande, men det jag tog med mig efter att ha sett filmen är storyn och den trovärdighet filmens värld förmedlar. (Jag är visserligen inte en expert på ämnet, jag känner till exempel en femåring som slår mig med hästlängder i pokékunskap)
Från början till slut känns världen helt naturlig, vilket får mig att tro att fiilmskaparna gjorde sin läxa vad gäller efterforskningarna inom pokémon, det kräver kanske inte mycket med min begränsade kunskap men de lyckades chocka mig med vissa inklusioner.
 
Som vanligt när en film kommer ut baserad på ett videospel (en källa som har rykte om sig att vara förgiftad) så är det inte höga förväntningar som det hadlar om, men de senaste åren har detta ändrats (med Warcraft och Tomb Raider som banat väg) och förhoppningsvis kan vi efter denna installation som verkar lägga ännu en stadig platform upp ur mardrömsträsket kan vi lägga myten om de stänigt dåliga videospelsfilmerna till sin grav.
 
D D D D D D D D D D
 
Ha det bra så ses vi!!

// DCB
 

Kommentera här: