Hot Fuzz

Ytterligare en film ur bokhyllan, "Hot Fuzz"
 
 
Nicholas Angel (Simon Pegg "Star Trek") är en väldekorerad polisofficer i centrala London, han är så duktig på sitt jobb så att alla andra ser dåliga ut. därför befodras han och skickas av sina överordnande till den lilla staden Sandford, där den största action som sker för polisstyrkan är att jaga en förrymd svan.
Han blir ihopparad med den unge Danny (Nick Frost "Paul"), son till stadens polischef Frank (Jim Broadbent) och tillsammans patrullerar de den lugna småstaden som vunnit årets by ett otal gånger.
 
Men när en serie av brutala olyckshändelser skakar den lilla byn blir den erfarne storstadspolisen allt mer övertygad att det är något lurt på gång och mitt i allt sammans finns byns stormarknadsägare, Simon Skinner (Timothy Dalton)
 
Med flera tunga namn i småroller, som Sir Peter Jackson, Cate Blanchett "Robin Hood", Bill Nighy "Jack The giant Slayer" och Martin Freeman "Hobbit".
 
I likhet med radarparets Paul innehåller Hot Fuzz samma humor som får mig att vrida mig i min fåtölj, men i stället för Aliens och Sci-Fi är temat här i stället en annat arketypisk genre; Action.
Komiken blir ännu mer tydlig då en lugn småstad på brittiska landsbygden blir offer för den tornado polissergeanten Nicholas är, men hela byn sönderskjuten räcker inte, utan vi har också en miniatyr av byn som blir krossad och om ni inte var nöjda med det har vi en stor och fin explosion.

Även om jag som andra matchos uppskattar en härlig "Shoot 'em up"-film är det kanske inte helt min favorittyp, och när det i det hela bottnar om en arbetsnarkoman och en fachination med höga smällar och vapen känns det inte som så mycket till substans.
En härlig film för underhållning helt klart. Simon Pegg och Nick frost gör det igen.
 
D D D D D D D D D D

Kommentera här: