Love Actually

Det börjar närma sig jul, och det finns så otroligt många filmer som handlar om eller utspelar sig kring Julen, Idag tar vi en titt på en film som blivit något av en klassiker: "Love Actually"
 
I denna komedi får vi följa ett gäng olika personer i och omkring London i veckorna som leder upp till denna glada högtid. Det som förenar dem alla? som titeln avslöjar handlar det om Kärlek, Faktiskt!
 
Namn värda att nämnas:
Bill Nighy ("Detective Pikachu"), Colin Firth, Liam Neeson ("The Phantom Menace"), Emma Thompson ("Brave"), Martin Freeman ("Black Panther"), Joanna Page, Chiwetel Ejiofor ("Doctor Strange"), Keira Knightley ("King Arthur"), Hugh Grant ("Notting Hill"), Martine McCutcheon, Laura Linney, Alan Rickman ("Galaxy Quest").
 
Och i kategorin Cameos: Rowan Atkinson ("The Lion King") och Elisha Cuthbert

För mig är nog denna film ett bra exempel på för höga förväntningar. En av mina favoritfilmer [Valentine's Day] är del av samma "genre" eller niche av filmer, (många karaktärers sammanflätade berättelser med ett gemensamt tema) och Love Actually betraktas ibland lite som genrens grundare så naturligtvis hade jag höga förhoppningar när jag ett eller två år sedan satte mig ned för att för första gången se filmen, Chocken har nästan hunnit lägga sig.
 
Det är tyvärr inte mycket jag har att säga om filmen som är positivt, jag är fortfarande upprörd över hur dåliga de olika relationerna är. Om man lyckas bortse ifrån tafatta gester, stundande otroheter, ofantliga språkbarriärer och inte fullt så gulliga meet qutes så kan man på det hela säga att den i alla fall är rolig.
De mest upprörande berättelserna överskuggar de som inte är fullt så dåliga till den grad att de nästan blir bortglömda, men den lilla ljusglimten som jag ändå minns är Hugh Grants och Martine McCutcheons karaktärers storyline.
 
 
Ha det bra så ses vi!
//DCB

Kommentera här: