Captain Marvel

Efter Ant-man and the Wasps smakåterställare är det dags att åka tillbaka i tiden för att lära oss om vem Fury försökte kontakta innan han blev pulvriserad i Infinity Wars post-credit scen, nämligen "Captain Marvel"
 
 
Året är 1995, och 'Vers' skickas på sitt första uppdrag tillsammans med sin grupp Kree-hjältar, men när bakhållet av de lömska Skrullerna går i lås och kidnappar Vers, börjar ett mysterie nystas upp, ett mysterie som verkar ha med Vers fördolda förflutna att göra, och var någonstans kommer Jorden in?
 
I rollerna: Brie Larson som Carol Dan'Vers', Jude Law (Fantastic Beasts: the Crimes of Grindelwald) som Yon-Rogg, Gemma Chan som Minn-Erva, Samuel L. Jackson (Star Wars III Revenge of the Sith) som Nick Fury, Clark Gregg som Agent Coulson, Ben Mendelsohn (Robin Hood) som Talos, Annette Benning som Dr. Wendy Lawson och Lashana Lynch som Maria Rambeau.
Dessutom återvänder både Lee Pace och Djimon Hounsou för att reprisera (eller kanske prologera?) sina roller från Guardians of the Galaxy, Ronan och Korath

Övergripande är Captain Marvel en cool actionrulle som har nästan allt jag önskar av en film, och sett till kontexten av filmens budskap kan jag åsidosätta avsaknaden av de saker jag skulle kunna sakna.
På flera sätt introducerar Captain Marvel olika nya koncept och idéer till MCUs värld som jag är mycket intresserad av att se var de tar vägen. Vad som också var intressant var att börja vår hjältes resa som del av Kree-imperiet, skurkarna från Guardians of the Galaxy.
 
Även om jag var född innan så var jag ganska ung -95, så många av dessa välgjorda referenser till 90-talet går mig lite över huvudet, men det jag kände till tyckte jag passade riktigt bra.
Samuel L. Jackson och Clark Gregg har genomgått en digital föryngring, en teknik man kan ha många åsikter om, vad jag kan säga om saken är att de ser trovärdigt yngre ut, så ett "bra jobbat" till tekniska avdelningen!
Filmens soundtrack är skriven av Pinar Toprak, en kvinlig compositör från turkiet, som gör ett fantastiskt jobb, och här har vi bara ytterligare ett exempel av den stora poängen filmen vill göra hörd: "Kvinnor kan",
Regissörduon bakom filmen ligger även bakom en av mina favoritfilmer; "It's Kind of a funny story"
 
D D D D D D D D D D
 
För att läsa om föregående film i MCU, se "Ant-Man and the Wasp"
Nästkommande film är "Avengers: Endgame"
 
Vill du se en lista över filmerna i fas 3, klicka här
 
Ha det bra så ses vi! // DCB

Kommentera här: