ensamhet och utanförskap

När jag läser inlägg på facebook nu, inser jag att förra veckan inser jag att det varit lov i mitt Östergötland. Det är inte att jag inte haft lov som berör mig, mitt lov börjar på nu fredag, det är att jag får reda på det på detta sätt.
Jag börjar inse att jag inte har så stor kontakt med foket hemmifrån, vilket ger min en lätt känsla av distans. Även här uppe i kalla norrland (inside-joke då det är "varmt", pluss 1 grad) är jag aningen isolerad, i detta fall av eget val.

Så just nu går tankarna runt om jag ska satsa på att ta mig hem nästa vecka. Jag har hört från några i klassen att de haft svårt att hitta bra resalternativ upp igen, och mina erfarenheter i resande får mig att undra hur värt det egentligen är. Med min lite pessimistiska inställning föreställer jag mig resan hem som så att jag reser hem, sitter inlåst i huset hela veckan och tvingas åka upp igen innan jag haft någon chans att träffa mina kära vänner, som då uppenbart inte har samma lediga tid som jag. för att inte tala om den ekonomiska biten.
I en stor och ytterst krävande ansträngning att vara något optimistisk kan jag sluta mig till att om jag reser hem har jag större chans att träffa mina vänner än om jag stannar här uppe, hundra mil bort.

så säg mig, är det värt att resa hem?

Ha det bra så ses vi någon gång. /DCB