Att Ids

Onsdag kväll, vid niotiden.
 
I hallen, precis innanför dörren ligger högen av reklamblad som akkumulerats under veckan. på det lilla bordet bredvid ligger en hög räkningar, fortfarande i sina kuvert, orörda.
mitt emot i hallen på den lilla pallen står tre metallkorgar staplade, med ren och ihopvikt tvätt från gårdagens tvättning, fortfarande väntande på att läggas in i garderoben två meter bort.
 
I köket har disken succesivt ökat och har slutligen börjat titta fram ovanför kanten av diskhon. en stor trekantig kartong med Guldomslag, fullpackad med presentpapper och annat skräp från födelsedagsfesten fem månader sedan och på köksbordet väntar två Pizzakartonger tålmodigt på att transporteras till återvinningsstationen knappa 200 meter ifrån lägenheten.
 
Ytterligare en pizzakartong ligger vid vardagsrumsdörren och väntar även den tålmodigt på att staplas tillsammans med sina likar. Bredvid den runda pallen precis framför Bokhyllan gör bärkorgen med Pantflaskan den nästan överfulla papperskorgen sällskap och pallens vadderade yta bjuder på en så ostadig avlastningsyta att dagens disk hotar att halka ner på golvet under det belamrade skrivbordet, där också högen med damm återigen börjar bli synlig.

 
Här hemma hos mig är denna syn nästan så vanlig att jag inte reagerar på det längre, jag kanske skall vara glad över att det inte gått så långt, att jag stör mig på oredan är ju ett bevis på att det fortfarande finns en liten uns av energi kvar i kroppen.
Men den lilla gnutta av energi som är nog för att jag ska se "eländet" är dock inte nog för att det skall hända något.
Jag försöker att övertyga mig själv att när jag väl sätter igång med en sak så kommer det bli lättare att fortsätta, att när jag bara överkommit den där första tröskeln så kommer det bara att flyta på
Motargumentet är att den där tröskeln mer liknar en klippvägg, otaliga meter hög och helt utan avsatser att ens försöka klättra på.
 
Utöver situationen hemma ska man fungera socialt med olika samlingar och möten och jobbsök och på varje plats ska du ha ett prydligt yttre och utstråla en säkerhet som visar att du har allt under kontroll...
 
 

Kommentera här: