The Smurfs

De smurfigt blåa små krabaterna får nytt liv med nya tekniker, - "The Smurfs"



I detta nya äventyr jagas smurfarna ifrån sin lilla by av Gargamel (Hank Azaria) och sex av de små liven tvingas fly igenom en magisk portal.
Papa (Jonathan Winters), Clumsy (Anton Yelchin), Gutsy (Alan Cumming), Grouchy (George Lopez), Brainy (Fred Armisen) och Smurfette (Katy Perry) hamnar mitt i New York, de jagas vidare av Gargamel som följt efter dem igenom portalen och tvingas gömma sig i en låda nära till hands.

På så sätt hamnar de i händerna på Patrick (Neil Patrick Harris) och Grace Winslow (Jayma Mays), ett stressigt par som väntar sitt första barn. Samtidigt som Patrick tvingas ta sig an nya uppdrag på sitt arbete måste han nu hjälpa smurfarna undan Gargamel och dennes onda planer, något som både är till skada och nytta för båda parterna.


När jag först fick höra talas om en ny animerad film om Smurfarna, och att de skulle hamna i New York, var jag inte så intresserad, men när Neil Patrick Harris och Jayma Mays kom in i bilden lade jag till och med pengar på att se den. På klassiskt barnfilmsmanér möter man människor i svåra stunder och med god vilja och lite magi går allt att lösa.
De klassiska karaktärerna, med förstärkning av den nya skotske Gutsy charmar publiken direkt och den hejdlösa resan kantas av de där kvicka kommentarerna jag är extra svag för. Här får också Smurfette lite efterlängtade kvinliga inslag och en god vän.

D D D D D D D D D D