64. The Amazing Spider-Man

Jag var inte så pepp på att se den  här nya tappningen, jag var ganska nöjd med Tobey Maguire och Kirsten Dunst, men nu var det ju så att mina vänner ville gå på Bio. Så det blev ju "The Amazing Spider-Man"
 
 
Alla känner vi nog till historien om den unge fotografen Peter Parker (Andrew Garfield) som blir biten av en genmanipulerad spindel och utvecklar coola spindelkaraktäristiska drag och blir en superhjälte på New Yorks gator.
I denna nya filmatisering möter vi istället för grannflickan Mary Jane Gwen Stacey (Emma Stone), dotter till stadens Polischef och en rätt så tuff brud.
När Peters farbrors källare svämmar över och de rensar ut bråtet hittar Peter sin faders gamla portfölj, vilket leder honom till sin fars gamla kollega Dr. Curt Connors (Rhys Ifans) och Oscorp, när han smyger sig in på Oscorp för att träffa Dr Connors springer han in i en rum fyllt med spindlar och blir där biten av en av dem. Detta får till följd att Peter får vissa egenskaper som liknar en spindels, han har övermänskliga reflexer, superstyrka, känsligare hörsel och kan även klättra på väggar. Med hjälp av ett spindelnätsliknande material skapat av Oscorp skapar han också sina karaktäristiska "nät-från-handleds-manicker".
Dr. Connors, som saknar sin högra arm, arbetar med en formula för att få människor att bli "bättre" och när hans experiment med genmanipulation får hjälp av Parkers ekvation fungerar det, typ. Dr. Connors blir nu Lizard och sprider förödelse och panik på gatorna. När Peter inser att det är hans fel att ett monster nu är löst i staden känner han ansvar att lösa problemet. Nu måste han jaga en övervuxen människoreptil samtidigt som han gör sitt bästa för att inte gripas av polischef Stacey (Denis Leary).
I andra nämnvärda roller; Farbror Ben (Martin Sheen) och Faster May (Sally Field).
 
Själv måste jag säga att jag blev positivt överraskad av detta äventyr. Jag ska väl erkänna att allt jag egentligen upplevt av Spider-Man är de tidigare tre filmerna, vilket resulterar i att jag reagerat på vissa ändringar, även om jag försökt att inte jämföra för mycket. Vad jag hört ska  den ursprungliga serietidningshjälten haft den aktuella versionen av nätskjutare och inte den "tidigare" lösningen med egenproducerande nät. Denna lösning och en del annat har gjort denna versions Peter mycket mer mänsklig och jag kan nu hålla med om vad jag läst om att denna superhjälte är den som man mest kan relatera till.
I början kom jag att sakna Mary Jane, men det försvann snabbt när man fick träffa den fullt kapabla och självsäkra Gwen, och inte blir det sämre av att Emma Stone här är helt min typ.
Ett helt enkelt häftigare äventyr får vi se här, med lite mer humor, lite starkare spindelman lite mörkare tillvaro och lite bättre manus.Med den nya 3D-tekniken öppnas filmvärlden upp till häftigare effekter, men det är inte bara 3D som är snygg här, utan hela filmen ger en underbar resa i datateknikens under.
 
D D D D D D D D D D