Bruce Almighty

Dags för en gammal goding som stått och väntat på mig i Bokhyllan: "Bruce Almighty"
Bruce Nolan (Jim Carrey "Me, Myself & Irene") är en reporter för en lokal TV-kanal som verkar sitta fast i att göra de fånigare nyhetslinslagen medan hans kollegor får de stora chanserna i branchen och när positionen som nyhetsankare går till hans "rival" Evan Baxter (Steve Carell "Space Force") får han nog och tar ut sin frustration i direktsändning. När dagen bara blir sämre skyller han allt sitt elände på Gud.
Efter att Bruce utmanat Gud och hävdad att han kan göra jobbet bättre får han just den möjligheten då Gud (Morgan Freeman "Oblivion") visar sig för honom.
Bruce får nu snabbt lära sig att axla ansvaret som kommer med allsmäktighet, kan han lyckas med detta och samtidigt hantera sitt liv tillsammans med sin frlickvän Grace (Jennifer Aniston "We're the Millers")?
 
Jag vill också nämna Lisa Ann Walter och Catherine Bell för sina prestationer i stödjande roller.

Det är dessvärre lätt att med tiden glömma bort denna juvel bland filmer. Med Romantik, Humor och en fin sensmoral ligger den mig varmt om hjärtat och har faktiskt i mitt eget liv hjälpt mig i min relation till den levande Guden, inte för att jag håller helt med om filmens gudsbild, men jag tycker ändå jag kan finna några guldkorn av sanning. Främst vad gäller själviskhet men filmen har också hjälp mig att få ett annat perspektiv vad gäller bön och att umgås med Gud, och av någon anledning har jag lärt mig att uppskatta att skura golv.
 
Tom Shadyac har gjort ett bra jobb med regin, även om det inte kan vara svårt att arbeta med den stora volym av talang som alla dessa unga skådespelarnamn kommer med.
 
Att kombinera Guds kraft med Jim Carreys komiska talang kan väl knappast slå fel!
Ha det bra så ses vi!
//DCB