Annat än Film

Jag hade satt som mål att publicera minst ett inlägg marje månad det här året, men under oktober har det inte blivit så mycket film, i alla fall inte några jag kunnat skriva en recension på.
 
men att definiera målet i de ordalag jag gjort har frigjort mig att frångå de traditionella filmrecensionerna och dela med mig av vad som tagit upp stor del av min månad.
 
Det som gjorde att jag fastnade för filmer var berättelserna, och det finns ju flera sätt att ta del av berättelser, samt olika grad av engagemang. Filmer är enkla och deras syskon TV-serier är det med, det krävs inte mycket fantasi för att leva sig in i dessa då mycket kommer serverat både visuellt och auditivt. en kusin till dessa är radiodraman, där du får mycket auditivt men behöver visualisera berättelsen själv, och sedan har vi den klassiska romanen, berättelser i bokform, där det lästa ordet tar dig till en annan värld där du behöver engagera din fantasi för att se och höra upplevelsen.
Jag vill tydliggjöra att jag inte lägger några värderingar i vad som är bäst, utan bara vill kommentera på vad de olika medierna "kräver" av dig.
 
Det finns även andra sätt att ta del av historier, och dessa sätt är också designade att du själv ska få vara del i hur berättelsen utformas. innom denna kategorin så finner vi TV-spel och även det jag lagt mycket tid på denna månad, Rollspel.
 
Rollspel kan vara skrämmande till en början, då det kan vara krångligt att lära sig reglerna, men friheten i berättelsen är för mig extremt lockande.
Som person är jag dessvärre något av en enstöring, och de rådande omständigheterna där social distans uppmanas blir detta ännu värre. vilket är ett stort problem då rollspel faktiskt kräver fler än en spelare.
 
Jag har kringgått detta genom att åtnjuta andras spelande, och detta är lätt att få tag i via internet.
Jag vill här ta tillfället att tipsa er om två stora "kampanjer" som jag tagit del av,
 
Den första är satt i den för mig älskade världen av Star Wars, serien "Pencils & Parsecs" tar oss med på ett äventyr tillsammans med ett brokigt gäng karaktärer.
Den andra använder sig av det klassiska Rollspelet Dungeons and Dragons, och heter "Critical Role"
 
för den som orkar och är intresserad ger dessa serier bokstavligen hundratals timmar av underhållning!
 
Ha det bra så ses vi!
//DCB