In A World...

Förra veckan snackade jag om en film med en budget på 8 miljoner dollar. vilket i jämförelse med en hel del filmer är en ganska liten budget, veckans film: "In A World..." har en ännu mindre budget, 1 miljon
Carol Solomon (Lake Bell) är en röstcoach med drömmar om att slå sig in i sin fars ganska mansdominerande branch som voiceoverartist. Fadern, Sam Soto (Fred Melamed), tillsammans med sin skyddsling Gustav Warner (Ken Marino) har inga planer på att släppa in en tös i branchen, inte när det stundar en återupplivning av de tre orden som legenden Don Lafontaine i princip hade ensamrätt på, de där orden som alla episka trailers hade: "In A World..."
 
Samtidigt som Carol kämpar med sin plats i karriären kämpar hennes vänner och familj med sina relationer.
I öriga nämnvärda roller: Demetri Martin som vännen Luis, och Cameron Diaz ("What To Expect when You're Expecting") i en liten Cameo

En stor branch och en gren in showbussiness som kanske inte uppmärksammas så mycket är just branchen Voiceover artist. I Lake Bells egenskrivna och egenregisserade verk så sätts denna aspekt av underhållningsbrachen under strålkastarljuset. Här slår vi ett slag för de inte så ofta hyllade hjätarna med de episka rösterna och vi passar också på att slå ett slag för kvinnorna!
 
Mycket mer än så kan jag inte komma på. Det är en stadig och väl komponerad film av en inte alltför känd filmskapare. En gullig liten historia och ett hälsosamt inslag i jämställdhetens tecken, men i det stora hela lätt försummad.
Huvudkaraktären Carols beteende blev stundom aningen flickaktiga, nästan som om den 30-åriga karaktären nästan var kvar i en 12-årings stadie. ju mer jag tänker på detta faktum så blir det mindre av en negativ kommentar och istället en positiv, bra gjort av Bell att kunna gestalta en kanske omogen karaktär så övertygande.
Ju mer jag lyssnar till Ryan Millers musik till filmen, desto mer tycker jag om det.
 
Som sagt har denna film en relativt låg budget. Faktiskt blev jag förvånad när jag efter att ha spenderat över en och en halv timme med att sammaställa alla de 191 tidigare recenserade filmernas budgetar kom fram till att det faktiskt finns några filmer med lägre budgetar. Den som har den lägsta jag kunnat hitta information om är Like Crazy med endast $ 250 000 som budget
 
Ha det så bra så ses vi!
/DCB