Bumblebee

Jag var på bio idag, en film jag haft ögonen på ett tag hade lyckats smyga sig in i min lokala Biograf: "Bumblebee"
 
  
Året är 1987.
På Cybertron kämpar Autobots en ödestiger kamp mot Decepticons, och Bumblebee (Röst: Dylan O'Brien) skickas till den avlägsna planeten Jorden för att etablera en bas där Autobots kan överleva.
Här stöter "B" på Charlie (Hailee Steinfelt), en ung tjej med förkärlek till att meka med bilar, och en vänskap mellan en människa och "hennes bil" börjar blomma. Men decepticons är inte långt borta och Bumblebee måste skydda sitt nya hem från att förintas.
 
I andra roller ser vi John Cena som Agent Burns och som alltid hör vi Peter Cullen som rösten av Optimus Prime
 

I den första transformersfilmen som inte är regisserad av den väl omtalade Michael Bay så ser vi en ny (gammal) design på de klassiska åttiotalsleksakerna, då jag inte själv lekte med dem (eller såg den tecknade TV-serien) så har jag inte mycket till nostalgikänsla för varken historien eller den klassiska looken, men efter Bays explosionsorgier och övermättade storys så känns denna mer avskalade version som en fräsh tappning.
 
Dario Marinelli gör ett fantastiskt subtilt arbete med musiken och Travis Knight verkar lyckas med att skapa en trovärdig känsla av åttiotal. Jag brukar inte notera det så ofta men Dayna Pink lyckades riktigt bra med kostymen.
 
Även om jag kommer på mig själv med att sakna spektaklet en aning så är Bumblebee precis den stadiga film som jag vågar påstå vi behöver efter den något kaotiska "The Last Knight".
En underbar blandning av Action, humor och dramatik som faktiskt lämnar dig sådär perfekt glad som man ska känna sig efter ett bra biobesök.
 
D D D D D D D D D D