79. Green Lantern

Direkt ifrån butiken och in i DVD-spelaren kommer här "Green Lantern"
 
 
Hal Jordan (Ryan Reynolds) är en skicklig stridspilot, men när en utomjordisk kraft sårar en av Gröna lyktans kårs skickligaste och mest aktade krigare väljer dennes ring ut just Hal till att bli den förste människa att bli upptagen i gröna lyktans kår. Nu ställs Hal inför en rad nya utmaningar som en av de 3600 fredsbevarande medlemmarna av gröna lyktans kår, dels måste han axla ansvaret från Abin Sur (Temuera Morrison), men också gå upp emot den mest potente av kårens fiender Paralax, en entitet driven av fruktan. Nu måste Hal försvara universum mot denna fruktansvärda kraft och en gång för alla bevisa att viljestyrkan är starkare än fruktan.
Till sin hjälp har han två vänner på jorden, Hans gode vän Tom (Taika Waititi) och hans barndomsvän Carol Ferris (Blake Lively).
 
 
Jag vet inte om er, men jag har hört mycket om Marvel, men inte lika mycket om DC-comics. Kanske för att jag inte har någon koll på vilken hjälte som hör till vem, men här har vi en film DC led av superhjältar.
Det var inte mycket som fastnade på mitt kladdpapper som jag har för att komma ihåg vad jag ska ta upp här, jag fastnade mest för bakgrundshistorien och min lilla nörd dyker upp med fakta om universum och att befinna sig i rymden (jag fattar, viljekraften låter dem klara detta) så jag kan efter lite matte inse att DC's universum är begränsat till ungefär 288 miljoner galaxer.
Jag måste notera att jag uppskattar historien och älskar de fantastiska scenerna i resorna i rymden, som när Hal rusar förbi ISS på väg mot Oa.
 
Coola actionscener och spännande intrig, men inte mer än så. Nörden i mig gillade den verkligen.
 
D D D D D D D D D D