Enola Holmes

Stranger Things är en fantastisk serie, och när en av skådespelarna därifrån nu börjar göra annat så är jag väldigt sugen på att se vad det blir av henne: "Enola Holmes"
När Mamma Eudoria Holmes (Helena Bonham Carter "Ocean's 8") plötsligt försvinner från hemmet lämnas dottern Enola (Millie Bobby Brown) ensam kvar. När hennes båda bröder, Mycroft (Sam Claflin "Snow White and the Huntsman") och Sherlock (Henry Cavill), kommer hem blir det snart uppenbart att hennes nya förmyndare Mycroft inte delar samma uppfattning om frisinnade kvinnor som modern gjorde. För att slippa tvingas in i samhällets kvinnoroll rymmer Enola och beger sig att leta efter sin försvunna mamma. På resan möter hon den unge adelsmannen Tewksbury (Louis Partridge) som är förföljd av en lönnmördare (Burn Gorman).
Vad detta hisnande äventyr kommer att urarta i återstår att se...

Millie Bobby Brown är inte bara huvudroll utan också en av producenterna, och vad denna unga (16) kvinna har framför sig i sin karriär är bara idel möjligheter, Hon går up tå mot tå med tungviktare som Henry Cavill och Helena Bonham Carter och övergläns inte det minsta.
 
Denna deckargåta värdig självaste storebror Sherlock är briljant utspelad med en spännande bakgrund i form av 1880-talets Engelska politiska klimat, blir bara mer intressant med den rågade dos feminism i form av temat av kvinnors rösträtt.
Med dessa teman är det inte svårt att se att den primära målgruppen är just de där unga kvinnorna, men även jag, en man som snart inte kan kalla sig ung längre, finner underhållning så det räcker i denna historia. Kanske är det än viktigare för sådana som mig att se denna, som någon säger i filmen: "Du har inget intresse av att ändra en värld som passar dig så väl". kanske kan filmer som denna öppna våra ögon och avkräva ens ett uns av empati.
 
Jag vill inte säga för mycket, men jag säger kanske nog för er som är bekanta med min filmsmak när jag säger att denna film har allt jag behöver från en film. En förtjusande scrapbookestetik och bryte av den fjärde väggen samt Daniel Pembertons ("Birds of Prey") musik sätter en fantastisk ton som bara kan kallas konst.
Enola Holmes är helt klart en fullträff
Ha det bra så ses vi!
/DCB