The Legend of Bagger Vance

Jag tog mig tid att se en film som legat som ett utkast här på min blogg I ungefär två år: "The Legend of Bagger Vance"
 
 
När depressionen slår till i den lilla staden Savannah, Georgia, försöker Adele Invergarden (Charlize Theron, Snow White and the Huntsman) rädda sin nyöppnade Golfklubb från konkurs genom att sätta den på kartan med tidernas största golfturnering mellan de två stösta rivalerna; Hagen (Bruce McGill) och Jones (Joel Gretsch).  För att få stöd ifrån stadens styrande gille bjuds även en lokal person in som medspelare, Rannulph Junuh (Matt Damon).
Junuh, som varit borta ur spelet sedan han tog värvning till första världskriget kämpar nu mot sina gamla demoner och får hjälp av Hardy Greaves (J. Michael Moncrief), en liten pojke med stor kärlek till golfen och Bagger Vance (Will Smith, Seven Pounds) en mystisk man som hjälper honom finna hans autentiska slag, och kanske även hans plats i världen.
 
Jag delar inte direkt den entusiasm som visas för golfen, men man blir ändå indragen i denna fantastiska berättelse om att hitta sig själv. Med vackra landskap och fina kläder i tjugotalets anda samt en väldigt vacker sydstatsdialekt sitter jag och nästan drömmer mig till andra sidan världen för länge länge sedan...
I kort; en simpel berättelse som både är hjärtvärmande och tänkvärd, (och jag håller med Jeffrey som på bilden ovan kallar filmen ett mästerverk)
 
D D D D D D D D D D