Rock of Ages

Jag hörde talas om en rockmusikal, men avskräcktes av soundtracket. "Rock of Ages"
 
I sena 80-talets Los Angeles möter vi Sherrie (Julianne Hough) och Drew (Diego Boneta) båda två med stora drömmar i rockens värld och båda två med små arbeten på den ikoniska baren The Burbon Room.
Vi möter också deras chef Dennis (Alec Baldwin) och dennes högra hand Lonny (Russel Brand).
Trots den nya borgmästarens frus (Catherine Zeta-Jones) obevekliga antirock-kampanj kämpar Dennis för att hålla baren vid liv och bjuder in den stora rocklegenden Stacee Jaxx (Tom Cruise "Oblivion") i ett försök att öka statusen igen. Stacees manager Paul (Paul Giamatti) har andra planer och journalisten Constance (Malin Åkerman) ser rakt igenom hans lömska planer.
Det är en enda röra med alla karaktärer och händelser, men rakt igenom flödar rocken hårt och kör rakt in i 90-talet med allt vad det innebär.
 
Med i filmen finner vi också Mary J Blige med sin djupa stämma.
 
Som jag sade avskräckte soundtracket mig lite när jag lyssnade på det, men ljudspåret jag lyssnade på gjorde filmen ingen rätt alls. Även om jag är för ung för att minnas sångernas gyllene ålder är jag inte mindre underhållen av en stor musikalsatsning som får mig att associera en aning till Grease. Med riviga låtar och en överraskande bra story fängslar filmen från första numret och jag blir djupt investerad i alla karaktärernas inbördes förehavanden, från Patricias helt klart skenheliga kampanj mot Rocken, igenom Dennis och Lonnys garderobsromans till Sherries och Drews självklara klassiska romans.
Adam Shankman har gjort det igen, (om ni känner igen namnet är det regissören bakom bland annat A Walk To Remember.)
 
En musikal med fantastiska mashups, underbar koreografi av fantastiska Mia Michaels och ytterligare ett verk med Don't stop believin som sitt flaggskepp. Du kanske inte tror det, men nog finns det en del av mig som också stämmer in i Twisted sisters gamla hit. "I Wanna Rock!"
 
D D D D D D D D D D