Serenity

Nu är det länge sedan det dök upp något nytt, men den som väntar på något gott väntar aldrig för länge som det heter och denna film är något jag själv gått och väntat på länge; "Serenity"
 
 
I en Sci-Fi-värld där jorden blev så överbefolkad att människorna valde att flytta ut, hittade ett nytt solsystem med många planeter och månar som "terraformaterades" och beboddes. Ett krig bröt ut och den segrande sidan stod för unifiering av solsystemet.
Här möter vi Mal (Nathan Fillion), kapten på rymdskeppet Serenity av typen "Firefly". Tillsammans med sin besättning av udda figurer tar de sig an vad jobb de kan få för att få mat i magen och reservdelar till skeppet.
Men problem uppstår när en av regeringens skuggagenter dyker upp i jakt på River (Summer Glau) som blivit utsatt för någon typ av hjärntvätt i händerna på regeringen.
Nu startar en hektisk jakt igenom solsystemet för att lösa situationen och samtidigt leta efter svar på några av gåtorna som tystats ner av regeringen.
 
I besättningen finner vi namn som Gina Torres (Zoë) (Alias, Matrixtrilogin), Alan Tudyk (Wash), Morena Baccarin (Inara) (V, Stargate), Adam Baldwin (Jayne) (Frenemy,) Jewel Staite (Kaylee) (Stargate: Atlantis), och Sean Maher (Simon). Vi har också Chiwetel Ejiofor (Salt) som skurken, Jon Gloss i rollen som Shepherd och även David Krumholtz (Numb3rs). Kanske inte den mest stjärnspäckade rollistan, då de flesta hör hemma i TV-serier.
 
Om du liksom jag känner igen stroyn och karaktärerna så kan jag berätta för dig att upplägget tidigare var en TV-serie som jag högt kan rekommendera, Firefly. Filmen utspelar sig några månader efter serien och allt jag kan göra nu är att jämföra dessa underverk av Joss Whedon. Serien har en mer Westernstuk över sig, och de lyckades mycket bra med en mindre budget i serien, nu är projektet större och effekterna flashigare, men jag saknar det där stuket av vilda västern som verkligen sög mig in i serien (kan nämna att jag såg alla seriens 14 avsnitt på en natt).
Missförstå mig inte, jag tycker inte att det är dåligt med de häftiga fightingscenerna eller hisnande flygturer, men det är beklaglig att Joss var tvungen att tona ner lite på stilen som etablerades i serien.
Jag måste ändå vara glad åt att ha fått en så bra avslutning till projektet som ströps så abrupt 2003.
 
Den fantastiska berättelsen om den underbara och kärleksfulla ensemblen och den passionerat brinnande regissören och skaparen som gick igenom eld och lågor för att ro Firefly till en trygg och säker hamn är för mig otroligt rörande och jag kan inget annat än att ge dem full pott, och jag kan nog kalla mig ett riktigt Fan.
 
D D D D D D D D D D