The Spy Who Dumped Me

Så här i slutet på sommaren insåg jag att jag inte gått på bio på ett litet tag, (sju veckor för att vara exakt) vilket jag bestämde mig för att råda bot på, så jag gick och såg den senaste "dumma action-komedin" som var ute, "The Spy who dumped me
 
  
 
Audrey (Mila Kunis "Book of Eli" ) har precis blivit dumpad av sin pojkvän Drew (Justin Theroux "Your Highness" ) via sms, och hennes bästa kompis Morgan (Kate McKinnon) kommer med den smarta idén att bränna alla Drews tillhörigheter som han undlåtit att hämta upp från Audreys lägenhet. Men när Sebastian (Sam Heughan) besöker Audrey och låter henne veta att Drew egentligen är en hemlig agent blir Audrey och Morgan indragna i en hejdlös jakt igenom hela Europa efter "Paketet" som lämnades i Audreys förvar...
 
fler nämnsvärda skådespelare är: Ivanna Sahkno, Gillian Anderson, Hassan Minhaj och Jane Curtin.
 

"Dum action-komedi" är ett lite för enkelt sätt att beskriva den här hejdlösa resan igenom Europa som tar oss till platser som Prag, Wien, Paris, Amsterdam och Berlin. Trots (eller kanske på grund av) mina förutfattade meningar så blev jag positivt överaskad. Actionscenerna är väl gjorda och de två dumma amerikanska tjejerna som kastats in i spionvärldens brutala och underliga värld är trovärda och engagerande, och även om jag var tvungen att fundera på om filmen klarar Bechdeltestet är dessa båda vänninnors relation filmens centrala del.
 
Filmen tar oss på en svindlande resa med nästan lika många twistar som ortsbyten och skämten haglar lika tätt och träffar för det mesta rätt (om än lite för rå på vissa ställen), och när allt är sagt och gjort är resan väl värd engagemanget. Kate McKinnons humor riskerar ibland att upplevas som lite mycket, men jag tycker att Susanna Fogel hittat helt rätt balans.
 
D D D D D D D D D D