Stranger than Fiction

Efter ett långt uppehåll kommer jag tillbaka och här kommer en film som väntat i startblocken längre än jag kan minnas! ett tack till mina vänner som visade mig den: "Stranger Than Fiction"
Harold Crick (Will Ferell "Lego Movie"), en skattetjänsteman, ger sig i kast med en revision på ett konditori, med många motsträvanden från ägaren Ana Pascal (Maggie Gyllenhall). Cricks beigea tillvaro blir än mer komplicerad då han börjar höra en berättarröst som beskriver hans liv i detalj och fortsätter sedan med att förebåda hans snabbt annalkande död.
 
Med i denna mystiska berättelse som sannerligen är 'konstigare än påhittat' hittar vi också skådespelare som Emma Thompson ("Love Actually"), Queen Latifah ("Valentines Day") och Dustin Hoffman ("Hook").
 
En ganska speciell film, med en något unik premiss.
det är svårt att börja prata om filmen utan att avslöja för mycket, men här finner vi fantastiskt djupa och utpräglade karaktärer och ett fantastiskt manus.
 
I min erfarenhet har Will Ferell gjort många hysteriska roller som inte fallit mig i smaken, men här storspelar han i vad jag skulle kalla hans bästa roll.
 
Regi och redigering har haft riktigt kul med hur vi får en inblick i hur Crick ser sin vardag, och musiken är väl avvägt för att ge denna film en mästerlig ton.
 

Kommentera här: