Aquaman

Den Sjätte filmen I Warner Brothers & DC Comics serie av superhjältar har haft premiär, och den här filmen tar oss under vattnet tillsammans med "Aquaman"
 
    
 
När Atlantis Drottning Atlanna (Nicole Kidman "Australia") spolas upp på land och möter fyrvaktaren Tom Curry (Temuera Morrison "Attack of the Clones") föds en förbjuden kärlek. Arthur Curry (Jason Momoa), deras son är av båda deras världar och är han mannen att förena dessa?
När Arthurs halvbror Kung Orm (Patrick Wilson) samlar havets olika folk för att föra krig mot människorna på land är Aquaman den enda som kan stoppa förödelsen. Tillsammans med Prinsessan Mera (Amber Heard), dotter till Kung Nereus (Dolph Lundgren "Expendables") av Xebel, beger sig Aquaman iväg på jakt efter den mytomspunna Atlans treudd, i hopp om att bevisa sin värdighet inför Atlantis olika folk.
Men hans tidigare beslut hemsöker honom i form av den Hämndlystne Black Manta (Yahya Abdul-Mateen II)...
 
Igenom filmen bjuds vi också på scener om Vulco (Willem Dafoe "John Carter") tränar en ung Arthur (Kaan Guldur, Otis Dhanji, Kekoa Kukumane) i vattenfolkets vägar.

Med det faktum att majoriteten av DC's tidigare filmer inte varit så varmt mottagna var mina förväntnignar på deras nästkommande film inte så värst höga, men jag blev grundligt motbevisad av vad jag har svårt att kalla något mindre än ett mästervärk. Stundom faschinerad av mästerligt genererade kulisser och specialeffekter och i andra fall kämpande för att kontrollera frustande skrattanfall har jag svårt att hitta något negativt alls i denna film. James Wan har lyckats skapa en helt trovärdig version av världen under havet på bioduken och kombinerat med Kym Barretts kostymer och Rupert Gregson-Williams fantastiska musik fanns det stunder som mina ögon nästan tårades av skönheten jag fick skåda.
Måhända följer berättelsen en klassisk mall, men om man lagar mat efter ett väl bebrövat recept och använder de bästa ingredienser som finns att tillgå så kan det inte bli mycket annat än en Lyxmåltid.
Uppenbarligen är allt jag säger Subjektivt och jag är nu en aning orolig att jag höjt just dina förväntningar så skyhöga att din uppfattning inte kommer att stämma överrens med min, men så betagen jag blivit av vad som säkerligen kommer att belönas med DCB's Årets bästa film-pris så får jag helt enkelt riskera det.
 
D D D D D D D D D D

Kommentera här: